South African Class 14C 4-8-2, 2nd batch gőzmozdony

A South African Class 14C 4-8-2, 2nd batch gőzmozdony a 20. század első felében hozzájárult a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődéséhez, megbízhatóságával és teljesítményével optimalizálva a szállítást.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 14C 4-8-2, 2nd batch gőzmozdony 1919-ben készült. A mozdonyok gyártását az észak-amerikai Baldwin Locomotive Works végezte az első világháború után, amikor Dél-Afrika vasúthálózatának kibővítésére volt szükség. Az ország vasúti rendszerének fejlesztése érdekében a South African Railways (SAR) rendelte meg ezt a típust.

A második gyártási széria részeként ezek a mozdonyok az ország különböző részein szolgáltak, a széles körű használati célok, mint például személy- és tehervonati szolgálatok teljesítése érdekében. Az első készlet után a második széria még több mozdonyt jelentett, hogy kielégítsék a növekvő szállítási igényeket.

Technikai jellemzők

A South African Class 14C mozdonyok tengelyelrendezése 4-8-2 volt, amelyet „Mountain” elrendezésnek is neveznek. Ez az elrendezés négy elülső vezető tengelyből, nyolc hajtótengelyből és két hátulsó vezető tengelyből állt. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és jelentős teljesítménnyel rendelkeztek, alkalmasak voltak hosszú és nehéz vonatok vontatására.

A mozdonyok típusa 1-es típusú túlmelegítővel volt felszerelve, ami javította a hatékonyságukat. A kazánok nagy nyomásúak voltak, ami szintén hozzájárult a mozdonyok teljesítményéhez és hatékonyságához. A maximális sebességük elérte a 80 km/h-t, ami a korszakukban elfogadhatónak számított.

Szolgálati történelem

A South African Class 14C mozdonyokat széles körben használták Dél-Afrikában különböző személy- és tehervonati szolgálatokban. A mozdonyokat az ország számos vasútvonalán bevetették, és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak a vasúti alkalmazottak körében.

Szolgálatuk során számos mozdony átesett kisebb-nagyobb modernizációkon, hogy megfeleljenek a változó technológiai követelményeknek és a megnövekedett forgalommal járó kihívásoknak. A mozdonyok élettartama alatt többször is átépítették őket, hogy hosszabb ideig szolgálhassanak az ország vasúti hálózatában.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy bármelyik South African Class 14C mozdony megmaradt volna múzeumi környezetben vagy működőképes állapotban. Az ilyen típusú gőzmozdonyok ritkán élik túl eredeti formájukban, mivel a technológia fejlődése miatt sokuk selejtezésre került vagy modernizálták őket más típusokra.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 14C mozdonyok a vasúti rajongók körében ismert típusnak számítanak, köszönhetően robusztus kialakításuknak és hosszú élettartamuknak. A gőzmozdonyok történelmileg fontos szerepet játszottak Dél-Afrika ipari fejlődésében, így nem meglepő, hogy különböző modellvasúti gyártók is megpróbálták reprodukálni őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_14C_4-8-2,_2nd_batch

Képek

Források: Wikipédia, Google