Történeti háttér és gyártás
A South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdony egy jelentős szereplője a dél-afrikai vasúti történelemnek. A mozdonyt 1938-ban kezdték gyártani, célja a dél-afrikai vasutak tehervonatainak és személyszállító szerelvényeinek hatékonyabb kiszolgálása volt. A mozdonyokat több gyártó is készítette, beleértve a North British Locomotive Company-t és más brit vállalatokat. Az eredeti megrendelőt a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) jelentette, amelyek a helyi igények és a növekvő forgalom miatt rendeltek nagy számban ilyen típusú gépeket.
- Gyártási év: 1938–1948
- Példányszám: körülbelül 255 darab
Technikai jellemzők
A Class 15F 4-8-2 egy gőzmeghajtású mozdony, amelynek tengelyelrendezése 4-8-2 volt. Ez azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, nyolc hajtott kerék és két futótengely volt a kialakításban, ami stabilitást és jó hajtást biztosított. A mozdony gőzerővel működött, ami abban az időben a nagy teljesítmény biztosítása érdekében elterjedt megoldás volt.
- Teljesítmény: körülbelül 2350 lóerő
- Maximális sebesség: körülbelül 90 km/h
- Hossz: 22 méter
- Tömeg: 208 tonna (teljesen feltöltve)
Szolgálati történelem
A South African Class 15F az 1930-as évektől egészen az 1980-as évekig szolgált. Dél-Afrikában széleskörűen alkalmazták, mind a teherszállításban, mind pedig a személyszállításban. A mozdonyok különböző területeken teljesítettek szolgálatot, beleértve a hosszú távú teherszállítást és a belföldi személyszállítást is. Ahogy a gőzmozdonyok kora véget ért, sok darab került kivonásra és leselejtezésre, de néhány megőrzött példány még ma is létezik.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több South African Class 15F mozdony is megmaradt a mai napig. Néhány ezek közül múzeumokban látható, ahol történelmi jelentőségük miatt őrzik őket. Egyes példányokat nosztalgiavonatok húzására is használnak, ami lehetővé teszi a közönség számára, hogy megtapasztalják a gőzvontatású közlekedés élményét.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 15F mozdonyok kedvelt modellei a vasútmodellezőknek. Az LEGO és más modellező vállalatok is készítettek ezekhez hasonló mozdonyokat. A dél-afrikai vasút szerelmesei körében a mozdonyok nagy népszerűségnek örvendenek, és számos nosztalgiaeseményen megjelennek, ahol bemutatják a mozdonyok működését és jelentőségét a közönségnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1938 |
Példányszám | 255 darab |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Teljesítmény | 2350 lóerő |
Hossz | 22 méter |
Tömeg | 208 tonna (teljesen feltöltve) |
Hivatkozások
További információ a South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google