South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdony az 1930-as és 1940-es években kiemelkedő szerepet játszott Dél-Afrika vasútfejlesztésében, megbízhatóságával és sokoldalúságával vívva ki a vasútrajongók tiszteletét.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdony egy jelentős szereplője a dél-afrikai vasúti történelemnek. A mozdonyt 1938-ban kezdték gyártani, célja a dél-afrikai vasutak tehervonatainak és személyszállító szerelvényeinek hatékonyabb kiszolgálása volt. A mozdonyokat több gyártó is készítette, beleértve a North British Locomotive Company-t és más brit vállalatokat. Az eredeti megrendelőt a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) jelentette, amelyek a helyi igények és a növekvő forgalom miatt rendeltek nagy számban ilyen típusú gépeket.

  • Gyártási év: 1938–1948
  • Példányszám: körülbelül 255 darab

Technikai jellemzők

A Class 15F 4-8-2 egy gőzmeghajtású mozdony, amelynek tengelyelrendezése 4-8-2 volt. Ez azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, nyolc hajtott kerék és két futótengely volt a kialakításban, ami stabilitást és jó hajtást biztosított. A mozdony gőzerővel működött, ami abban az időben a nagy teljesítmény biztosítása érdekében elterjedt megoldás volt.

  • Teljesítmény: körülbelül 2350 lóerő
  • Maximális sebesség: körülbelül 90 km/h
  • Hossz: 22 méter
  • Tömeg: 208 tonna (teljesen feltöltve)

Szolgálati történelem

A South African Class 15F az 1930-as évektől egészen az 1980-as évekig szolgált. Dél-Afrikában széleskörűen alkalmazták, mind a teherszállításban, mind pedig a személyszállításban. A mozdonyok különböző területeken teljesítettek szolgálatot, beleértve a hosszú távú teherszállítást és a belföldi személyszállítást is. Ahogy a gőzmozdonyok kora véget ért, sok darab került kivonásra és leselejtezésre, de néhány megőrzött példány még ma is létezik.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több South African Class 15F mozdony is megmaradt a mai napig. Néhány ezek közül múzeumokban látható, ahol történelmi jelentőségük miatt őrzik őket. Egyes példányokat nosztalgiavonatok húzására is használnak, ami lehetővé teszi a közönség számára, hogy megtapasztalják a gőzvontatású közlekedés élményét.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 15F mozdonyok kedvelt modellei a vasútmodellezőknek. Az LEGO és más modellező vállalatok is készítettek ezekhez hasonló mozdonyokat. A dél-afrikai vasút szerelmesei körében a mozdonyok nagy népszerűségnek örvendenek, és számos nosztalgiaeseményen megjelennek, ahol bemutatják a mozdonyok működését és jelentőségét a közönségnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1938
Példányszám 255 darab
Maximális sebesség 90 km/h
Teljesítmény 2350 lóerő
Hossz 22 méter
Tömeg 208 tonna (teljesen feltöltve)

Hivatkozások

További információ a South African Class 15F 4-8-2 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google