South African Class 16C 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class 16C 4-6-2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős előrelépést hozott a dél-afrikai vasúthálózaton, ötvözve a technikai innovációkat és a hatékonyabb utazást.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 16C 4-6-2 gőzmozdonyt a dél-afrikai vasútvonalak növekvő igényei miatt tervezték. A mozdonyt 1919-ben gyártotta a North British Locomotive Company, amely a vasúti járművek egyik neves brit gyártója volt. Az 1919-es év a vasút történetében a technológiai fejlődés időszaka volt, amely során a gőzmozdonyok teljesítményének és hatékonyságának növelése volt a cél.

A mozdonyokat a South African Railways (SAR) rendelte meg, és 20 darabot gyártottak belőlük. A 16C-osztály a meglévő típusok továbbfejlesztett változata volt, amely a korábbi modellekhez képest nagyobb sebességre és terhelhetőségre volt képes.

Technikai jellemzők

A South African Class 16C 4-6-2 egy gőzmozdony, amely a Pacific típusú tengelyelrendezéssel rendelkezik, azaz 4–6-2 tengelyelrendezésű. Ez azt jelenti, hogy négy vezető-, hat hajtó- és két futótengellyel van felszerelve, ami stabilitást és jó sebességet biztosít számára.

  • Meghajtása: gőz
  • Maximális sebessége: kb. 90 km/h
  • Hossza: körülbelül 20 méter
  • Magassága: körülbelül 4 méter
  • Teljesítménye: kb. 1600 lóerő

A mozdony hatékonyabb hajtórendszerrel rendelkezett, amely lehetővé tette a nagyobb vonóerőt és a gördülékenyebb utastovábbítást. Főként személyszállító vonatokhoz használták, amelyek gyakran nagy távolságokat tettek meg.

Szolgálati történelem

A South African Class 16C mozdonyokat a South African Railways alkalmazta főként gyorsvonati szolgálatokban. Kiemelkedően teljesítettek a hosszú távú személyszállítási feladatokban, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük különösen fontos volt. A mozdonyokat hosszú ideig használták, végül az 1970-es években kezdték kivonni a forgalomból, amikor a dízel- és villamos mozdonyok vették át a gőzmozdonyok helyét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class 16C 4-6-2 gőzmozdonyok közül sajnos nem maradt fenn működőképes példány. Néhány megőrzött darabot múzeumokban lehet megtalálni, így a dél-afrikai vasúti történelem iránt érdeklődők és a vonatok szerelmesei számára is elérhetők ezek az impozáns gépek.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 16C gőzmozdonyok a maga korában jelentős hatással voltak a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődésére. Bár konkrét kulturális hatásról nem számolhatunk be, a mozdonyok jelentősége a vasúti technológia fejlődésében és a dél-afrikai gazdaság fellendítésében nem elhanyagolható. Modellvasúti körökben ismertek a dél-afrikai mozdonyok, és néhány gyártó kínálatában megtalálhatók.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 90 km/h
Teljesítmény 1600 lóerő
Hossz 20 méter
Magasság 4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_16C_4-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google