South African Class 16D 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class 16D 4-6-2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott Dél-Afrika vasúti közlekedésében, kitűnve teljesítményével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 16D 4-6-2 gőzmozdonyt 1925-ben gyártották a South African Railways (SAR) számára, a gőzmozdonyok korában létrejövő igények kielégítésére. Az 1920-as évek során a dél-afrikai vasúthálózat jelentős bővítésen és modernizáción ment keresztül, ennek részeként született meg a Class 16D sorozat is.

A mozdonyt a Baldwin Locomotive Works, egy amerikai gyártó készítette, amely Philadelphia, Pennsylvania városában működött. Ez a vállalat jelentős tapasztalattal rendelkezett a gőzmozdonyok gyártásában, globális szinten is elismertek voltak termékeik. Az általa gyártott Class 16D mozdonyok a gyors személyszállító vonatok igényeit szolgálták ki.

Összesen 5 darabot gyártottak 1925-ben, melyeket kifejezetten Dél-Afrikában való használatra terveztek. Az SAR volt a fő megrendelőjük, hiszen a vállalat igyekezett korszerűsödni és növelni kapacitásait abban az időben.

Technikai jellemzők

A South African Class 16D 4-6-2 egy gőzmeghajtású mozdony, melyen a 4-6-2-es tengelyelrendezés található, más néven Pacific konfiguráció. Ez a tengelyelrendezés kedvelt volt a gyorsvonatok esetén, mivel lehetővé tette a nagy sebesség elérését stabil futás mellett.

A mozdony maximális sebessége meghaladta a 100 km/h-t, ami akkoriban igen figyelemre méltónak számított. A hajtásrendszer gőzmeghajtású volt, ami a korszak technológiai színvonalának megfelelően fejlettnek számított. A mozdonyok hosszúsága és egyéb méretei a korabeli szabványokhoz igazodtak, de precíz adatokat a méreteikről nem találni a forrásban.

A fékrendszer és a futómű kialakítása szintén megfelelt a kor elvárásainak, és biztosította a biztonságos működést a dél-afrikai vasútvonalakon.

Szolgálati történelem

A South African Class 16D mozdonyokat elsősorban Dél-Afrika vasúthálózatán használták, ahol gyors személyszállító vonatokat vontattak. Ezek a mozdonyok jelentősen hozzájárultak az SAR szolgáltatási színvonalának emeléséhez, különösen a hosszú távú utazások során.

A mozdonyok egészen az 1950-es évekig forgalomban maradtak, amikor is a dízel és elektromos meghajtású járművek kezdtek elterjedni. A gőzmozdonyok ekkor fokozatosan kivonásra kerültek a forgalomból, ahogyan a vasúti technológia fejlődött és modernizálódott.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class 16D mozdonyokból jelenleg nincs ismert megőrzött példány. Az ilyen típusú mozdonyok közül sajnos egy sem maradt fenn működőképes állapotban, így nosztalgia- vagy múzeumi vonatokban sem alkalmazzák őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 16D mozdonyok nem váltak jelentős szereplőivé a populáris kultúrának, de a gőzmozdonyok rajongói körében mindenképpen ismertté váltak. Modellvasúti változataik nem terjedtek el széles körben, mivel ezek inkább a helyi dél-afrikai közlekedéstörténet részét képezték.

A mozdonyok története és technikai megvalósítása érdekes tanulmányokat nyújthat a vasúttörténeti kutatások iránt érdeklődők számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google