South African Class 18 2-10-2 gőzmozdony

A South African Class 18 2-10-2 gőzmozdony az 1920-as években jelent meg, és lenyűgöző méreteivel és teljesítményével a dél-afrikai vasutak egyik ikonikus járműve lett.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 18 2-10-2 gőzmozdonyokat az 1920-as évek végén gyártották azzal a céllal, hogy kielégítsék a dél-afrikai vasút növekvő teherforgalmi igényeit. Ezeket a mozdonyokat 1927-ben készítette a brit North British Locomotive Company, amely Glasgowban működött. Összesen tíz darabot gyártottak ebből a típusból, és a South African Railways (SAR) rendelte meg őket.

Technikai jellemzők

A South African Class 18 2-10-2 gőzmozdony egy nagy teljesítményű gőzhajtású jármű volt, amelyet főként teherszállításra terveztek. A mozdony tengelyelrendezése a 2-10-2 típusra utalt, ami azt jelentette, hogy a mozdony két vezető, tíz hajtó és két hátsó kormányozó tengellyel rendelkezett. Ez a tengelyelrendezés különösen alkalmassá tette a nehéz teherkocsik vontatására. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt.

  • Hajtás: Gőz
  • Teljesítmény: Nagy teherbírású
  • Tengelytáv: 2-10-2

Szolgálati történelem

A South African Class 18 2-10-2 mozdonyokat leginkább Dél-Afrikában használták, ahol főként tehervonatok vontatására alkalmazták őket. A mozdonyok kiemelkedő szolgálatot tettek a SAR számára, egészen az 1970-es évekig, amikor a modern dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan felváltották őket. A gőzmozdonyok kivonása a forgalomból a vasúti technológia általános fejlődésének része volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy a South African Class 18 2-10-2 mozdonyok közül bármelyik is fennmaradt volna teljes egészében. Azonban a vasúttörténeti kiállítások keretében gyakran említik őket, mint a dél-afrikai vasúti történelem fontos részét.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class 18 2-10-2 típusú mozdonyok nem váltak a kulturális média kiemelt szereplőivé, a vasúti rajongók körében továbbra is érdekes tárgynak számítanak. Modellvasúti körökben is megjelenik a típus, bár kissé ritkán, a vasúti makettek kedvelői keresik a pontos részletekkel rendelkező replikákat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1927
Gyártó North British Locomotive Company
Megrendelő South African Railways (SAR)
Példányszám 10

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_18_2-10-2

Képek

Források: Wikipédia, Google