South African Class 19C 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 19C 4-8-2 gőzmozdony a múlt század közepén jelentős szerepet töltött be Dél-Afrika vasúti közlekedésében, lenyűgöző teljesítményével és mérnöki megoldásaival emlékezetes mérföldkővé vált a mozdonytörténelemben.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 19C 4-8-2 gőzmozdonyt a Dél-afrikai Államvasút (South African Railways, SAR) rendelte meg, és az első példányok 1935-ben készültek. A mozdonyokat a dél-afrikai gőztechnológia igényeinek megfelelően fejlesztették ki, hogy a könnyebb, de hatékony gőzmozdonyok sorát bővítsék. Összesen 50 darabot gyártottak, amelyeket az építészeti és mérnöki megoldásaik miatt nagyra becsültek. Gyártójuk a John Cockerill cég volt.

Technikai jellemzők

A South African Class 19C 4-8-2 egy gőzmozdony, amelyet a 4-8-2-es tengelyelrendezés jellemez, más néven a „Mountain” kategóriába tartozik. A hajtórendszere gőzmeghajtású, amelyet szén vagy olaj égetésével működtettek. A mozdony teljesítményét a hatékony gőzkazán biztosította, amely nagy sebességet és erőt tett lehetővé a vonatok húzásához különféle terepen. A maximális sebesség elérte a 90 km/h-t, amely a korszak gőzmozdonyaihoz képest kiemelkedő volt.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat főként Dél-Afrika vasúthálózatán használták, ahol vegyes szolgálatot láttak el, beleértve az utas- és tehervonatok vontatását is. Az évtizedek során bizonyították hatékonyságukat és megbízhatóságukat, azonban az idő előrehaladtával a dízelmozdonyok megjelenése és terjedése fokozatosan háttérbe szorította őket. A legtöbb Class 19C mozdony az 1970-es évek végére került ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Van néhány megőrzött példány a South African Class 19C 4-8-2 mozdonyokból, amelyek múzeumokban és nosztalgia vonatokon láthatók. Ezek a példányok lehetőséget adnak a látogatóknak, hogy megtekintsék a gőzmozdony technológia fejlődését és megismerjék történetüket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class 19C 4-8-2 gőzmozdony nem olyan mértékben vált ikonikus járművé, mint néhány más mozdony, a vasútbarátok körében népszerű. Modellvasúti változatait is elkészítették, amelyek gyűjtők körében ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés: 4-8-2
Maximális sebesség: 90 km/h
Gyártási év: 1935
Gyártó: John Cockerill
Példányszám: 50

Hivatkozások

További információ a Wikipedia oldalán

Képek

Források: Wikipédia, Google