Történeti háttér és gyártás
A South African Class 1B 4-8-2 gőzmozdonyról szóló cikkünk az 1906-ban gyártott típus történetét és technikai részleteit tárja fel. Ez a mozdony a Dél-Afrikai Vasutak (South African Railways, SAR) által került megrendelésre, hogy megfeleljen a dél-afrikai vasúthálózat igényeinek. A 20. század elején szükség volt erős és megbízható mozdonyokra, melyek képesek voltak a hegyvidéki területeken is hatékonyan üzemelni.
A SAR a bevezetéskor arra törekedett, hogy a forgalom növekedését támogató, tartós és erőteljes mozdonyokat állítson üzembe. A Class 1B-t a brit eredetű Beyer, Peacock and Company gyártotta Manchesterben. A gyártás 1904-ben kezdődött, míg a konkrét, 1906-os évjárat is része ezen korai modelleknek. A mozdonyok a 4-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami különösen előnyös volt a nehezebb szerelvények vontatására.
Technikai jellemzők
A South African Class 1B 4-8-2 gőzmozdony jellegzetes 4-8-2-es tengelyelrendezése révén kiváló stabilitást és vontatási képességet biztosított. A gőz meghajtás előnyeit kihasználva, a mozdonyok képesek voltak a kor színvonalán kiemelkedő teljesítményt nyújtani.
- Teljesítmény: A gőzmozdony a gőz energiáját használta a dugattyúk mozgatására, ezzel a vonatot előre hajtva.
- Maximális sebesség: Megfelelő karbantartás mellett a mozdony kb. 80 km/h sebességet is elérhetett.
- Méretek: A hosszúság és a magasság a mozdony specifikációitól függött, de a standard gőzmozdonyokhoz mérten nagy méretű volt.
- Tengelytáv: A 4-8-2-es rendszer biztosította a szükséges stabilitást a különböző terepeken.
Szolgálati történelem
A Class 1B mozdonyokat széles körben alkalmazták a Dél-Afrikai Vasutaknál. Elsősorban teher- és személyszállító szolgálatban álltak, a dél-afrikai hegyvidéki és síkvidéki vonalakon egyaránt. A mozdonyok megbízható teljesítményükről és tartósságukról váltak ismertté, ám a technikai fejlődés következtében az 1950-es évekre fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs dokumentáció arról, hogy bármelyik South African Class 1B 4-8-2 mozdonyt megőrizték volna múzeumi célokra. Így ezek a mozdonyok sajnos nem érhetők el a jelenlegi vasúti múzeumok gyűjteményében.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 1B 4-8-2 gőzmozdonyok a dél-afrikai ipari fejlődés szimbolikus eszközeinek számítottak. Modellvasúti változataik egyes gyűjtőknél megtalálhatók ugyan, de széles körű elterjedtségről nem számolhatunk be. A mozdonyok technikai és történeti jelentőségük miatt a vasútbarátok körében elismertek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
South African Class 1B 4-8-2 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google