Történeti háttér és gyártás
A South African Class 2 4-6-2 gőzmozdonyt a 20. század elején fejlesztették ki, azzal a céllal, hogy kielégítse a dél-afrikai vasút növekvő szállítási igényeit. Az 1905-ös év a gőzmozdonyok kora, és ebben az időszakban külön figyelmet fordítottak a nagyobb teljesítményű és hatékonyabb járművek megépítésére. A mozdonynak a dél-afrikai vasúti hálózat javítására és az utas- és tehervonatok hatékonyabb mozgatására kellett szolgálnia.
A Class 2 mozdonyokat a brit North British Locomotive Company gyártotta. Az összesen elkészült példányok számáról nincsenek pontos adatok, de a gyártás során több mozdony is került Dél-Afrikába, ahol a South African Railways (SAR) üzemeltette őket.
Technikai jellemzők
A South African Class 2 4-6-2 jellegzetes gőzmozdonyként működött. A 4-6-2 számok a tengelyelrendezésre utalnak: négy vezető tengely, hat hajtott tengely és két utánfutó tengely. Ez az elrendezés lehetővé tette a mozdony számára, hogy nagyobb sebességet és stabilitást érjen el, különösen hosszú és nehéz vonatok vontatásakor.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: Az ilyen típusú mozdonyok általában körülbelül 100 km/h sebességet értek el
- Méretek: Az akkori gőzmozdonyok mérete változó volt, de jellemzően hosszú és masszív felépítésűek voltak
- Futómű: 4-6-2 tengelyelrendezés
- Fékrendszer: Légfékrendszer
Szolgálati történelem
A South African Class 2 4-6-2 mozdonyokat elsősorban a dél-afrikai vasútvonalakon használták, ahol mind személy-, mind teherszállításban részt vettek. Kiemelkedő teljesítményüknek köszönhetően képesek voltak nagyobb vonatok vontatására, ami különösen fontos volt a gazdasági fejlődés szempontjából.
A mozdonyok a 20. század első felében aktívan szolgáltak, és a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével kezdték kivonásukat. Bár pontos kivonási dátumok nem állnak rendelkezésre, a technológiai fejlődés során fokozatosan háttérbe szorultak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A South African Class 2 4-6-2 mozdonyok közül kevés maradt fenn az utókor számára. Az ilyen történelmi járművek gyakran kerülnek múzeumokba vagy nosztalgiavonatok részeként kerülnek bemutatásra, hogy emlékeztessenek a vasúti közlekedés korai időszakára.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a South African Class 2 4-6-2 mozdonyok nem váltak olyan kulturális ikonná, mint néhány más híres gőzmozdony, mégis része egy letűnt korszak technológiai örökségének. Az ilyen gépek iránti érdeklődés azonban modellvasúti formában él tovább, ahol a rajongók és gyűjtők részletesen kidolgozott másolatokat készítenek és gyűjtenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_2_4-6-2
Képek
Források: Wikipédia, Google