South African Class 20 2-10-2 gőzmozdony

A South African Class 20 2-10-2 gőzmozdony lenyűgöző példája a dél-afrikai vasúti mérnöki teljesítményeknek, amely hatékonyságával és erejével kiemelkedett a 20. század közepének gépei közül.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 20 2-10-2 gőzmozdonyt a dél-afrikai vasúti igények kielégítésére fejlesztették ki. Az 1935-ben gyártott mozdonyokat a South African Railways (SAR) számára építették. A mozdonyok fő célja a nagy teljesítményű teher- és személyszállítás volt az ország különböző vasútvonalain.

A mozdonyokat a skót székhelyű North British Locomotive Company készítette. Az 1930-as évek közepén a SAR megrendelése alapján összesen három ilyen típusú mozdony készült.

Technikai jellemzők

A South African Class 20 2-10-2 gőzmozdony jellemzője, hogy gőzhajtású, és 2-10-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a mozdony két vezető, tíz hajtó és két szabadon futó tengellyel rendelkezik. Ez a felépítés nagy vonóerőt biztosított, amely ideális volt a nehéz teher- és személyvonatok vontatásához.

  • Teljesítmény: Képes volt nagy mennyiségű gőz előállítására a hatékony működés érdekében.
  • Maximális sebesség: A mozdony maximális sebessége nem kifejezetten a gyorsaságot, hanem inkább a húzóerőt helyezte előtérbe.
  • Méretek: A mozdony hosszúsága és tengelytávja a stabilitást és a nehéz rakományok szállításának lehetőségét biztosította.

Szolgálati történelem

A South African Class 20 2-10-2 mozdonyokat elsősorban a South African Railways állományában használták. Elsődleges feladatuk a teheráru-szállítás volt, de szükség esetén személyszállító vonatok élén is közlekedtek. A kimagasló vonóerő és a megbízhatóság jellemezte őket, amely lehetővé tette, hogy hosszú évtizedeken át aktívan szolgáljanak a dél-afrikai vasúti hálózaton.

A mozdonyok szolgálati ideje alatt nem esett át jelentős modernizáción, mivel a designjuk kezdetben is a nagy igénybevételre volt szabva. Az 1970-es évek során fokozatosan vonták ki őket a forgalomból, amikor a diesel és elektromos mozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class 20 2-10-2 gőzmozdonyok közül sajnos nem maradt meg egy példány sem működőképes állapotban. A legtöbb ilyen mozdonyt leselejtezték, azonban a vasúti történelem iránt érdeklődők és a mozdony rajongói gyakran keresik az ilyen típusú történelmi járműveket és azok emlékeit a múzeumokban.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 20 2-10-2 gőzmozdony nem csak a teljesítménye miatt vált emlékezetessé, hanem a vasúti kultúrára gyakorolt hatása miatt is. Modellvasútként népszerű volt a gyűjtők körében, akik gyakran keresik ennek a típusnak a kicsinyített másait.

A mozdony különleges tengelyelrendezése és hatalmas ereje miatt a vasúti rajongók körében is jól ismert, és a dél-afrikai vasúttörténet ikonikus darabjának számít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_20_2-10-2

Képek

Források: Wikipédia, Google