„South African Class 21 2-10-4 gőzmozdony”

A South African Class 21 2-10-4 gőzmozdony a dél-afrikai vasúti történelem egyik jellegzetes darabja, amely hatékonyságával és teljesítményével a gőzmozdonyok aranykorát idézi meg.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 21 2-10-4 gőzmozdonyt a dél-afrikai vasúttársaság, a South African Railways (SAR) rendelte meg az 1930-as években. A mozdony kifejlesztésének célja az volt, hogy megbízhatóan szolgálja ki a hosszú távú tehervonati közlekedési igényeket a dél-afrikai vasúti hálózaton. A mozdonysorozatot 1937-ben gyártották, és összesen csak egyetlen példány készült belőle, amit a Henschel & Son nevű német vállalat épített Kasselben, Németországban.

Technikai jellemzők

A Class 21 egy gőzmozdony, amely a 2-10-4-es tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy a mozdonynak két vezetőtengelye, tíz hajtótengelye és négy utótengelye van. Ez az elrendezés segített a mozdony számára a nehéz terhek hatékony mozgatásában a dél-afrikai síneken. A gőzmozdony teljesítményét a nagy kapacitású kazán és a dugattyús hajtómű biztosította. Maximális sebessége körülbelül 72 km/h volt, ami figyelemre méltónak számított a maga korában.

Szolgálati történelem

A South African Class 21 2-10-4-et a dél-afrikai fővonalakon használták nehéz tehervonatok vontatására. Szolgálata során bebizonyította, hogy megbízható és erős mozdony, amely képes volt a kemény dél-afrikai körülmények között is kiváló teljesítményt nyújtani. A mozdony különösen nehéz teherszállítási feladatok során volt alkalmazva, és szolgálata során számos különféle rakományt szállított. Az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class 21 2-10-4 jelenleg is fennmaradt, és a dél-afrikai vasúttörténeti örökség részeként tekinthető meg. A mozdonyt a Bloemfontein-ben található Dél-afrikai Vasúti Történeti Múzeumban állították ki, ahol az érdeklődők megismerhetik a dél-afrikai vasút történelmének egy jelentős fejezetét. Bár a mozdony jelenleg nem üzemképes, mint nosztalgia vonat, a múzeumban való kiállítása révén jelentős történelmi értéket képvisel.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Class 21 mozdony speciális tengelyelrendezése miatt különösen kedvelt a vasútrajongók körében.
  • A mozdony egyetlen példánya miatt különleges figyelmet kapott a vasúti modellezők körében is, bár nem készült sorozatgyártású modellváltozat.
  • A mozdony az egyedi megjelenésével a dél-afrikai gőzmozdonyok egyik ikonikus darabjaként szerepel a vasúttörténeti kiállításokon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-10-4
Maximális sebesség 72 km/h
Gyártás éve 1937

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_21_2-10-4

Képek

Források: Wikipédia, Google