Történeti háttér és gyártás
A South African Class 25 4-8-4 gőzmozdonyokat a 20. század közepén fejlesztették ki Dél-Afrikában, hogy kielégítsék a Transvaal és a Fokföld közötti teher- és személyszállítás igényeit. Az 1953-ban gyártott mozdonyokat a North British Locomotive Company Glasgow-ban, Skóciában építette. Az összesen 50 darab mozdonyt a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) rendelte meg és üzemeltette. Ezek a mozdonyok a nagy hatékonyságú, hosszú hatótávolságú gőzmozdonyok közé tartoztak, amelyek különösen alkalmasak voltak a dél-afrikai vasúti infrastruktúra speciális követelményeire.
Technikai jellemzők
A Class 25 mozdonyokat 4-8-4 tengelyelrendezéssel látták el, ami azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc hajtó és ismét négy vezetőkerék található rajtuk. A gőzmeghajtású mozdonyok jelentős teljesítménnyel rendelkeztek, hiszen akár 2000 lóerő feletti teljesítményt is képesek voltak elérni. A maximális sebességük megközelítette a 113 km/h-t, ami a korabeli gőzmozdonyok között kiemelkedő volt.
- Hossza: Megközelítőleg 24 méter
- Magassága: 4,3 méter
- Tengelytáv: 18,8 méter
- Üzemanyag: Szén vagy olaj
- Tartály kapacitás: 57 köbméter víz és 15 tonna szén (vagy olaj ekvivalens)
- Fékrendszer: Vákuumfék
- Vezérlés: Kézi, szelepes vezérlés
Szolgálati történelem
A Class 25 mozdonyokat főleg a dél-afrikai fővonalakon használták, különösen a hosszú távú teherszállításra. A mozdonyok kiválóan teljesítettek a nehéz körülmények között is, melyek a dél-afrikai hegyvidéki és sivatagi terepen jelentkeztek. Szolgálatukat az 1950-es évektől egészen az 1980-as évekig folytatták, és a dízel- és villanymozdonyok megjelenése előtt kulcsfontosságú szerepet játszottak a régió közlekedésében. Kivonásuk és selejtezésük az 1980-as évek közepén kezdődött.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg is létezik néhány megőrzött Class 25 mozdony, melyeket múzeumokban láthat a nagyközönség. Néhány példányt különböző nosztalgia vonatok szervezésére és kiállítási célokra használnak, így időnként működő állapotban is megcsodálhatók. Számos vasúti múzeumban Dél-Afrikában megtekinthetőek, például a Johannesburg mellett található Bloemfontein Vasúti Múzeumban.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 25 4-8-4 gőzmozdonyok vonzóak a vasútrajongók és modellezők számára is. Számos modellező cég készített méretarányos változatokat, amelyek különféle méretekben elérhetők a hobbi- és modellvasúti piacokon. A mozdony gyakran megjelenik a közlekedési tematikájú kiadványokban, és a dél-afrikai ipari örökség fontos részét képezi.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Hajtókerék átmérő | 60 hüvelyk |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Teljesítmény | 2000+ lóerő |
Gyártási év | 1953 |
Gyártó | North British Locomotive Company |
Gyártási helyszín | Glasgow, Skócia |
Példányszám | 50 db |