Történeti háttér és gyártás
A South African Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony 1953-ban készült a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) megrendelésére. A mozdonyok gyártását a Henschel & Son, valamint a North British Locomotive Company végezte. A Class 25NC sorozatot az ország növekvő szállítási igényeinek kielégítésére tervezték, mivel a fejlett gőztechnológia lehetővé tette a nagy teherbírású és megbízható üzemelést. Ebből a modellből összesen 50 darab készült.
Technikai jellemzők
A Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony egyik leglátványosabb jellemzője a 4-8-4 tengelyelrendezés, amely négy vezető, nyolc hajtott és négy utánfutó tengelyből áll. Ez a kialakítás nagy stabilitást és teljesítményt biztosít, különösen tehervonati üzem közben. A gőzmozdony gőzhajtású, ami a kor technológiai sajátossága volt. A mozdony teljesítménye lehetővé tette a nagy sebességű közlekedést, a maximális sebesség elérte a 90 km/h-t. A méretek tekintetében a mozdonyok 24 méter hosszúak voltak, ami impozáns látványt nyújtott a pályán.
Szolgálati történelem
A Class 25NC mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták, ahol a Dél-afrikai Államvasutak flottájának jelentős részét képezték. Ezek a gépek a nehéz teherszállításban játszottak kulcsszerepet, különösen a bányászati termékek szállításában, de más áruszállítási feladatokhoz is alkalmazták őket. A mozdonyok megbízhatósága és erőteljes teljesítménye miatt népszerűek voltak a vasúttársaságok körében. A szolgálatból való kivonásuk az 1980-as években kezdődött, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a szerepüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az egykori Class 25NC mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Ezek közül a legkiemelkedőbb példányok Dél-Afrikában találhatók, ahol még mindig megcsodálhatók nosztalgia- és kiállítási vonatok részeként. Ezek az események lehetőséget nyújtanak a rajongóknak és a nagyközönségnek, hogy közelebbről megismerkedjenek a gőzkor egyik ikonikus járművével.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Class 25NC mozdonyok között voltak olyanok, amelyeket „unkit” (nem kondenzátoros) változatban készítettek, a 25C széria kondenzátoros változatával szemben.
- Ez a mozdonytípus vonzó a modellvasút-gyűjtők körében is, számos gyártó kínálatában szerepeltek méretarányos modellek.
- A mozdonyok beceneve a „Big Bertha” volt, utalva a nagyszerű teljesítményükre és méretükre.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hossz | 24 m |