South African Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony

A South African Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony a dél-afrikai vasutak büszkesége volt, kiemelkedve hatékonyságával és megbízhatóságával a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony 1953-ban készült a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) megrendelésére. A mozdonyok gyártását a Henschel & Son, valamint a North British Locomotive Company végezte. A Class 25NC sorozatot az ország növekvő szállítási igényeinek kielégítésére tervezték, mivel a fejlett gőztechnológia lehetővé tette a nagy teherbírású és megbízható üzemelést. Ebből a modellből összesen 50 darab készült.

Technikai jellemzők

A Class 25NC 4-8-4 gőzmozdony egyik leglátványosabb jellemzője a 4-8-4 tengelyelrendezés, amely négy vezető, nyolc hajtott és négy utánfutó tengelyből áll. Ez a kialakítás nagy stabilitást és teljesítményt biztosít, különösen tehervonati üzem közben. A gőzmozdony gőzhajtású, ami a kor technológiai sajátossága volt. A mozdony teljesítménye lehetővé tette a nagy sebességű közlekedést, a maximális sebesség elérte a 90 km/h-t. A méretek tekintetében a mozdonyok 24 méter hosszúak voltak, ami impozáns látványt nyújtott a pályán.

Szolgálati történelem

A Class 25NC mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták, ahol a Dél-afrikai Államvasutak flottájának jelentős részét képezték. Ezek a gépek a nehéz teherszállításban játszottak kulcsszerepet, különösen a bányászati termékek szállításában, de más áruszállítási feladatokhoz is alkalmazták őket. A mozdonyok megbízhatósága és erőteljes teljesítménye miatt népszerűek voltak a vasúttársaságok körében. A szolgálatból való kivonásuk az 1980-as években kezdődött, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az egykori Class 25NC mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Ezek közül a legkiemelkedőbb példányok Dél-Afrikában találhatók, ahol még mindig megcsodálhatók nosztalgia- és kiállítási vonatok részeként. Ezek az események lehetőséget nyújtanak a rajongóknak és a nagyközönségnek, hogy közelebbről megismerkedjenek a gőzkor egyik ikonikus járművével.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Class 25NC mozdonyok között voltak olyanok, amelyeket „unkit” (nem kondenzátoros) változatban készítettek, a 25C széria kondenzátoros változatával szemben.
  • Ez a mozdonytípus vonzó a modellvasút-gyűjtők körében is, számos gyártó kínálatában szerepeltek méretarányos modellek.
  • A mozdonyok beceneve a „Big Bertha” volt, utalva a nagyszerű teljesítményükre és méretükre.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 24 m

Hivatkozások

További információ a Wikipedia oldalon