South African Class 26 4-8-4 gőzmozdony

A South African Class 26 4-8-4 gőzmozdony, közismert nevén a Red Devil, a gőztechnológia csúcsát képviselte a dél-afrikai vasutaknál, jelentős teljesítménynövekedést és hatékonyságot biztosítva a hagyományos mozdonyokhoz képest.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 26 4-8-4 gőzmozdony, más néven „Red Devil”, a dél-afrikai vasúti történet egyik legikonikusabb járműve. A mozdony kifejlesztésének fő célja a gőzmozdonyok teljesítményének és hatékonyságának növelése volt, különösen a dízel- és elektromos mozdonyok elterjedése idején. Az 1981-es gyártás során a mozdonyt a dél-afrikai SAR (South African Railways) számára fejlesztették ki.

A mozdonyt a Cape Town-i Salt River műhelyben alakították át, az eredeti Class 25NC gőzmozdony alapján. A módosításokat David Wardale mérnök vezetésével hajtották végre, aki a gőzhajtású mozdonyok hatékonyságának javításán dolgozott. A Class 26 egyetlen példánya készült, melyet a SAR alkalmazott.

Technikai jellemzők

A South African Class 26 4-8-4 gőzmozdony innovatív tervezési megoldásokkal bír. Gőzmeghajtású, és a 4-8-4 tengelyelrendezés jellemzi, ami azt jelenti, hogy négy vezető kereke, nyolc hajtott kereke és négy utánfutó kereke van. A mozdony maximális teljesítménye elérte az 1860 kW-ot, ami különösen figyelemre méltó a gőzmozdonyok körében.

A felújítás során számos modernizációt hajtottak végre a hatékonyság és a teljesítmény növelése érdekében. Ezek közé tartozik a továbbfejlesztett kazán és a kényszerhuzatú égéstér. A változtatások eredményeként a mozdony maximális sebessége elérheti a 110 km/h-t.

Szolgálati történelem

A South African Class 26 a Dél-afrikai Vasúttársaság (SAR) állományában állt szolgálatba, elsősorban hosszú távú tehervonatokon alkalmazták. A mozdony 1981-es szolgálatba állítását követően jelentős teljesítményjavulást mutatott az elődeihez képest. Ennek ellenére, a gőzmozdonyok kora ekkor már leáldozóban volt, így a dízel- és elektromos mozdonyok elterjedésével párhuzamosan fokozatosan szorultak ki a forgalomból. A Class 26 visszavonása a szolgálatból 1980-as évek végére tehető.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A „Red Devil” egyetlen megmaradt példánya működőképes állapotban van, és ma is részt vesz nosztalgiavonatokon, valamint múzeumi bemutatókon Dél-Afrikában. Az ikonikus gőzmozdonyt gyakran láthatják a vasúti rajongók és a turisták egyaránt, akik a történelmi vasúti élmények iránt érdeklődnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 26 beceneve, a „Red Devil” a mozdony élénk piros festéséből ered, ami különös figyelmet vonzott rá a vasúti rajongók körében. A mozdony különleges kialakítása és a legendás mérnök, David Wardale munkája miatt széles körben ismert és elismert.

A „Red Devil” a modellezők körében is népszerű, különféle méretarányú modellváltozatok is készültek belőle, amelyek kereskedelmi forgalomban kaphatók.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális teljesítmény 1860 kW
Maximális sebesség 110 km/h

Hivatkozások

South African Class 26 4-8-4 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google