South African Class 3 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 3 4-8-2 gőzmozdony, amely a 20. század elején jelent meg, jelentős szerepet játszott a dél-afrikai vasútvonalak fejlesztésében, mivel erős és megbízható teljesítménye révén hatékonyan kezelte a nehéz terepviszonyokat.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 3 4-8-2 gőzmozdonyokat a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways) rendelte meg, válaszként az egyre növekvő szállítási igényekre. A mozdonyokat a North British Locomotive Company, egy ismert brit mozdonygyártó készítette 1909-ben. A gyártási helyszín Glasgow volt, ahol számos más jelentős mozdony is készült abban az időszakban.

A Class 3 4-8-2 mozdonyok kifejlesztésére azért került sor, hogy javítsák a tehervonatok húzóképességét és sebességét, különösen a hegyvidéki területeken. Összesen 25 darab készült belőlük, melyek nagy szolgálatot tettek a Dél-afrikai Köztársaságban.

Technikai jellemzők

A South African Class 3 4-8-2 mozdonyok gőzmeghajtásúak, mivel az adott korszak technológiai színvonalának megfelelően ez volt a legelterjedtebb hajtásmód. A tengelyelrendezésük az 4-8-2 Mountain típusú, ami azt jelenti, hogy négy vezető-, nyolc hajtó- és két hátsótengelyük volt. Ez az elrendezés különösen alkalmas volt a nehéz tehervonatok vontatására, mivel jobb stabilitást és vonóerőt biztosított.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami a korszaknak megfelelően jónak számított. A mozdonyok méretei impozánsak voltak: a teljes hosszúságuk meghaladta a 20 métert, és a tömegük megközelítőleg 100 tonna volt. A nagy teljesítmény érdekében jelentős mennyiségű szén és víz szállítására volt szükség, amelyeket külön tender tartott.

Szolgálati történelem

A South African Class 3 4-8-2 mozdonyok elsősorban Dél-Afrikában működtek, ahol a Dél-afrikai Államvasutak flottájában kulcsszerepet játszottak. A mozdonyokat főként tehervonatok, különösen nehéz tehervonatok vontatására használták, beleértve a szén-, ásványi anyag- és mezőgazdasági termékek szállítását.

E mozdonyok hosszú szolgálati időtartamot éltek meg, és szerves részévé váltak a dél-afrikai vasúti közlekedés történetének. Az 1940-es és 1950-es években azonban a dízelmozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1960-as évek közepén selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a South African Class 3 4-8-2 mozdonyokból eredetileg 25 darab készült, sajnos napjainkra egyetlen megőrzött példány sem maradt fenn. Így múzeumi szereplésük vagy nosztalgiavonatokban való részvételük nem lehetséges.

Érdekességek és kulturális hatás

Noha a South African Class 3 4-8-2 mozdonyok nem maradtak fenn eredeti formájukban, a dél-afrikai vasúti kultúra részévé váltak. Modellvasúti változataik kedveltek a vasútmodellezők körében, bár nem olyan széles körben ismertek, mint más ikonikus típusok. A mozdonyok becenevei vagy köznyelvi elnevezései nem maradtak fenn, de technikai jellegük és teljesítményük miatt a vasúti rajongók között még ma is említést nyernek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2 (Mountain)
Gyártási év 1909
Példányszám 25
Maximális sebesség 80 km/h
Teljes hossz 20+ méter
Tömeg Közel 100 tonna

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia – South African Class 3 4-8-2

Képek

Források: Wikipédia, Google