Történeti háttér és gyártás
A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején készült, kifejezetten a Dél-Afrikai Vasút számára. A mozdonysorozat 1910-ben került gyártásba, válaszul a növekvő vasúti igényekre. A Baldwin Locomotive Works, egy amerikai gépgyártó cég volt a gyártó, amely már akkoriban is ismert volt a robusztus és megbízható gőzmozdonyairól.
A Class 3A mozdonyok az úgynevezett „Mountain” tengelyelrendezést használják, mely a 4-8-2 formátumot jelöli. Ezt az elrendezést a hegyes-dombos terepviszonyok kezelésére fejlesztették ki, melyek gyakoriak Dél-Afrikában. Az ilyen típusú mozdonyokat főleg személy- és teherszállításra használták, mivel nagy teljesítményüknek köszönhetően képesek voltak nehéz szerelvényeket is mozgatni hosszú távon.
Összesen 18 darabot gyártottak ebből a modellből, amelyek mind a Dél-Afrikai Vasút flottájába kerültek.
Technikai jellemzők
A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony technikai jellemzőit a következők szerint lehet összefoglalni:
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 4-8-2 (Mountain)
- Teljesítmény: Nagy teljesítményű mozdony, amely alkalmas nehéz szerelvények vontatására
- Méretek: Az ilyen típusú mozdonyok jellemzően nagy méretekkel rendelkeztek, és alkalmasak voltak hosszabb távú utazásokra is
- Futómű: Kiváló stabilitást biztosító tengelyelrendezés, mely különösen fontos volt a dél-afrikai terepviszonyok miatt
- Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer, amely megbízhatóságot és biztonságot nyújtott a nagy sebességű utazások során is
Szolgálati történelem
A mozdonyok Dél-Afrikában szolgáltak, főként a hegyes-dombos régiókban, ahol a 4-8-2 tengelyelrendezésük nagy előnyt jelentett. A Dél-Afrikai Vasút alkalmazta őket mind személy-, mind teherszállítási feladatokban. Az idő során ezek a mozdonyok is átestek modernizációkon, hogy megfeleljenek az új technológiai és biztonsági követelményeknek.
A South African Class 3A gőzmozdonyokat a 20. század közepére fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy modernebb dízel és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy bármelyik példány fennmaradt volna múzeumi megőrzésre vagy nosztalgiacélokra. Ennek ellenére a típust a vasúti történelem jelentős részének tekintik Dél-Afrikában.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony a dél-afrikai vasúti történelem egyik emblematikus járműve, és a vasútbarátok körében is nagy érdeklődés övezi. Modellvasút-gyártók időnként készítettek méretarányos modelleket is, amelyek tovább növelték a típus kulturális jelentőségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Forrás: South African Class 3A 4-8-2
Képek
Források: Wikipédia, Google