South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején formálta a dél-afrikai vasút történelmét, lenyűgöző teljesítményével és megbízhatóságával a teherszállításban és az utasszállításban egyaránt.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején készült, kifejezetten a Dél-Afrikai Vasút számára. A mozdonysorozat 1910-ben került gyártásba, válaszul a növekvő vasúti igényekre. A Baldwin Locomotive Works, egy amerikai gépgyártó cég volt a gyártó, amely már akkoriban is ismert volt a robusztus és megbízható gőzmozdonyairól.

A Class 3A mozdonyok az úgynevezett „Mountain” tengelyelrendezést használják, mely a 4-8-2 formátumot jelöli. Ezt az elrendezést a hegyes-dombos terepviszonyok kezelésére fejlesztették ki, melyek gyakoriak Dél-Afrikában. Az ilyen típusú mozdonyokat főleg személy- és teherszállításra használták, mivel nagy teljesítményüknek köszönhetően képesek voltak nehéz szerelvényeket is mozgatni hosszú távon.

Összesen 18 darabot gyártottak ebből a modellből, amelyek mind a Dél-Afrikai Vasút flottájába kerültek.

Technikai jellemzők

A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony technikai jellemzőit a következők szerint lehet összefoglalni:

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-8-2 (Mountain)
  • Teljesítmény: Nagy teljesítményű mozdony, amely alkalmas nehéz szerelvények vontatására
  • Méretek: Az ilyen típusú mozdonyok jellemzően nagy méretekkel rendelkeztek, és alkalmasak voltak hosszabb távú utazásokra is
  • Futómű: Kiváló stabilitást biztosító tengelyelrendezés, mely különösen fontos volt a dél-afrikai terepviszonyok miatt
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer, amely megbízhatóságot és biztonságot nyújtott a nagy sebességű utazások során is

Szolgálati történelem

A mozdonyok Dél-Afrikában szolgáltak, főként a hegyes-dombos régiókban, ahol a 4-8-2 tengelyelrendezésük nagy előnyt jelentett. A Dél-Afrikai Vasút alkalmazta őket mind személy-, mind teherszállítási feladatokban. Az idő során ezek a mozdonyok is átestek modernizációkon, hogy megfeleljenek az új technológiai és biztonsági követelményeknek.

A South African Class 3A gőzmozdonyokat a 20. század közepére fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy modernebb dízel és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy bármelyik példány fennmaradt volna múzeumi megőrzésre vagy nosztalgiacélokra. Ennek ellenére a típust a vasúti történelem jelentős részének tekintik Dél-Afrikában.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 3A 4-8-2 gőzmozdony a dél-afrikai vasúti történelem egyik emblematikus járműve, és a vasútbarátok körében is nagy érdeklődés övezi. Modellvasút-gyártók időnként készítettek méretarányos modelleket is, amelyek tovább növelték a típus kulturális jelentőségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Forrás: South African Class 3A 4-8-2

Képek

Források: Wikipédia, Google