South African Class A 4-8-2T gőzmozdony

A South African Class A 4-8-2T gőzmozdony a 20. század elején forradalmasította a dél-afrikai vasúti szállítást, lenyűgöző teljesítményével és megbízhatóságával vált legendássá.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class A 4-8-2T gőzmozdony a 19. század végén került kifejlesztésre, egy speciális igény kielégítésére Dél-Afrikában. A mozdonyt 1888-ban gyártották, és elsődlegesen a Dél-Afrikai Köztársasági Vasút (ZAR) számára készült. A gőzmozdonyt a Dél-Afrikai Köztársaság az ipari és közlekedési infrastruktúra fejlesztése érdekében rendelte meg, hogy javítsa a szállítást és a bányákból való ásványkincsek hatékony elszállítását.

A gyártó a Neilson and Company volt, egy neves skót mozdonygyártó cég, amely Glasgow-ban működött. Ők feleltek a gyártásért, biztosítva a szükséges technológiai innovációkat és minőségi követelményeket. Az első példányok a 1880-as évek végén kerültek ki a gyár kapuin.

Technikai jellemzők

A South African Class A 4-8-2T gőzmozdony technikai jellemzői a kor technológiai színvonalának megfelelően alakultak. A mozdony gőzmeghajtású volt, amely a korszak egyik legelterjedtebb technológiája volt. A 4-8-2T tengelyelrendezés azt jelenti, hogy négy elsődleges vezető kerék volt két tengelyen, valamint egy háromtengelyes hajtómű.

A mozdony maximális sebessége és hatótávolsága korlátozott volt a gőzmozdonyok tipikus jellemzői miatt. A hosszúság, magasság és tengelytáv adatokat az adott típus esetében nem részletezik, azonban a mozdonyok ezen paraméterei a szállíthatóság és az afrikai sínpályák sajátosságai miatt szabványosítottak voltak.

A fűtési és fékrendszer a korabeli technológiáknak megfelelően gőz és mechanikus fékeket alkalmazott. A vezérlés szintén a standard gőzmozdonyokra jellemző krómozott szelepekkel és karokkal történt.

Szolgálati történelem

A South African Class A 4-8-2T mozdonyokat Dél-Afrikában elősorban helyi és bányai szállítási feladatokra használták. A ZAR vonalain üzemeltek, ahol az ásványi anyagok és más ipari termékek szállításában vettek részt. A mozdonyok szállítóképességük és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak, egészen addig, amíg az új technológiák meg nem jelentek.

A mozdonyok üzemeltetésének pontos idejét és kivonásuk dátumát nem részletezik, azonban általánosan az 1930-as évek előtt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy a dízel- és elektromos meghajtású mozdonyok terjedni kezdtek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az elérhető források nem tartalmaznak információt a South African Class A 4-8-2T gőzmozdony megőrzött példányairól vagy múzeumi szerepléséről. Lehetséges, hogy a típus összes példánya elpusztult, vagy azok darabjait hasznosították újra az idő előrehaladtával.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class A 4-8-2T gőzmozdony nem hagyott jelentős kulturális nyomot, és a rendelkezésre álló információk alapján nem rendelkezett populáris becenevekkel vagy szerepelt filmekben és könyvekben. A modellvasúti elterjedtségéről sincsenek adatok, így valószínűleg a gyűjtők és rajongók körében sem vált különösen népszerűvé.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

South African Class A 4-8-2T Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google