South African Class 4E elektromos mozdony

A South African Class 4E elektromos mozdony az 1950-es évek úttörő modellje volt, amely jelentős szerepet játszott Dél-Afrika vasúti infrastruktúrájának fejlődésében és a távolsági szállítás hatékonyságának növelésében.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 4E elektromos mozdonyt a dél-afrikai vasútrendszer igényeihez fejlesztették ki az 1950-es években. A mozdony gyártását az angol Vickers Armstrong cég végezte, és a brit hatóságok közreműködésével készült el. Kifejezetten a dél-afrikai vasúttársaság, a South African Railways (SAR) igényeit figyelembe véve lett tervezve és 1952-ben kezdődött el a gyártása.

A gyártási időszak 1952-től 1954-ig tartott, és összesen 15 példány készült ebből a modellből. A mozdony kifejlesztésére azért volt szükség, hogy kielégítse a növekvő utasforgalmat és teherforgalmat az ország vasúthálózatán. A Class 4E hatékony megoldást nyújtott a villamosítás során előtérbe került igényekre.

Technikai jellemzők

A South African Class 4E egy elektromos mozdony, amelyet 3 kV DC áramellátásra terveztek. Az elektromos meghajtású rendszere hatalmas előrelépést jelentett a vasúti közlekedésben abban az időben. A mozdonynak Bo-Bo tengelyelrendezése van, amely segíti a vasúti síneken való stabil haladását.

  • Maximális sebesség: 97 km/h
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Teljesítmény: 1952 kW
  • Hossz: 15,494 méter
  • Tömeg: körülbelül 80 tonna

A mozdony további jellemzői közé tartozik a megbízható fékrendszer, amely a nagy teljesítményt és a gyors megállást biztosítja. A vezérlőrendszer modern megoldásokat alkalmazott akkori viszonylatban.

Szolgálati történelem

A South African Class 4E mozdonyokat széles körben használták Dél-Afrika különböző vasútvonalain, elsősorban a fővonali tehervonatok és hosszútávú személyvonatok húzására. Az elektromos mozdonyok nagy teljesítményükkel és megbízhatóságukkal emelkedtek ki, és jelentős mértékben hozzájárultak a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Viszonylag hosszú szolgálati idő után a Class 4E mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1980-as évek végére és az 1990-es évek elejére, helyüket újabb és modernebb típusok vették át. A kivonásuk során néhány példányt megőriztek a vasúti örökség részeként.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek pontos információk arról, hogy a Class 4E mozdonyok közül van-e megőrzött példány vasúti múzeumban vagy kiállításon.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 4E mozdonyok különösen népszerűek voltak a helyi vasúti rajongók körében, és modellezők is gyakran választották őket vasúti diorámáikban. Ezek a mozdonyok ikonikus részei lettek a dél-afrikai vasúti történelemnek, bár nem mondható el róluk, hogy széles körben megjelentek volna a popkultúrában vagy médiában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 97 km/h
Teljesítmény 1952 kW
Hossz 15,494 méter
Tömeg 80 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_4E

Képek

Források: Wikipédia, Google