Történeti háttér és gyártás
A South African Class 5 4-6-2 gőzmozdonyt 1912-ben gyártották. A mozdonyokat a dél-afrikai vasúti szolgáltatási igények kielégítésére tervezték, különösen a hosszú hatótávolságú, gyors személyszállító vonatok számára. A gyártó a North British Locomotive Company volt, amely Skóciában, Glasgow-ban található. Összesen négy darab készült belőle, kizárólag a Dél-afrikai Államvasutak számára. Ezeket a mozdonyokat az ország vasúthálózatának bővülése miatt vezették be.
Technikai jellemzők
A South African Class 5 mozdony egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet pacific típusúnak is neveznek. Gőz meghajtású, a kazán több mint 12 tonna gőz nyomást tudott előállítani. A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, amely akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdony teljes hossza körülbelül 20 méter volt, miközben a futómű kialakítása lehetővé tette, hogy nagy sebességgel is biztonságosan haladjon a kanyarokban. A hajtást egy háromhengeres rendszer biztosította, amely hatékonyan osztotta el az erőt a tengelyeken.
Szolgálati történelem
Ezek a mozdonyok a Dél-afrikai Államvasutak flottájának fontos részét képezték, főleg a személyszállító vonatoknál alkalmazták őket, ahol gyors és megbízható szolgáltatást kellett nyújtani. Az 1930-as évek végére azonban a technológia fejlődése és az újabb típusok megjelenése miatt elkezdték kivonni a forgalomból. A mozdonyokat nem alakították át vagy modernizálták jelentősen a szolgálati idejük alatt, így az eredeti formájukban szolgáltak mindvégig.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, nincsenek megőrzött példányai a South African Class 5 4-6-2 gőzmozdonyoknak. Mivel csak négy darabot gyártottak és ezek közül egy sem maradt meg napjainkig, ezért nincs lehetőség múzeumi megtekintésre vagy nosztalgiavonatokban való részvételre.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a South African Class 5 gőzmozdonyok nem maradtak fenn az utókor számára, modellvasúti körökben néha találkozhatunk a típus kicsinyített másaival. A korabeli vasúttörténeti közösségekben ismert típus volt, és több modellező is elkészítette saját változatát. A valósághű replika modellek többféle méretarányban is készültek, és számos vasúti kiállításon megjelennek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
South African Class 5 4-6-2 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google