South African Class 5A 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class 5A 4-6-2 gőzmozdony egy ikonikus gépezet, amely az 1910-es években jelentős szerepet játszott a dél-afrikai vasút fejlődésében, kombinálva a lenyűgöző teljesítményt és a megelőző technológiai újításokat.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 5A 4-6-2 gőzmozdony a 20. század elején, 1903-ban készült a Cape Government Railways (CGR) megrendelésére. A mozdonyokat az angliai Neilson, Reid and Company gyártotta. A cél a növekvő vasúti közlekedési igények kielégítése és a vonatsebesség növelése volt, különösen hosszabb távú, gyorsvonatok esetében. Összesen 15 darab ilyen mozdony készült, amelyeket később a South African Railways (SAR) is használt.

Technikai jellemzők

A South African Class 5A egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt, amit gyakran „Pacific” típusú elrendezésként is ismernek. A mozdonyt gőz hajtotta, és kifejezetten a hosszabb távolságokat éppúgy kiszolgáló, mint nagy sebességű személyszállító vonatokhoz tervezték. A maximális sebessége és további technikai adatok jellemzően a kor technológiai színvonalát tükrözték.

Szolgálati történelem

A South African Class 5A mozdonyokat kezdetben a Cape Government Railways, majd a South African Railways üzemeltette. Ez a típus főként személyszállító vonatok mozgatására szolgált Dél-Afrikában, ahol a vasúti közlekedés alapvető részét képezte az ország infrastruktúrájának. Az évtizedek során a technológiai fejlődés és új típusú mozdonyok megjelenése folyamatos kihívást jelentett a régebbi gőzmozdonyok számára. Konkrét kivonási dátum nem létezik, de ezek a mozdonyok fokozatosan kerültek ki a forgalomból a dízel- és elektromos mozdonyok térnyerésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a South African Class 5A bármely példánya megőrzésre került volna múzeumban vagy magángyűjteményben. Valószínűleg az összes ilyen mozdonyt selejtbe helyezték vagy szétbontották a modern mozdonyok érkezésével.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 5A 4-6-2 mozdonyok nem csak technikai jelentőségük miatt emlékezetesek. Annak ellenére, hogy nem váltak ikonikus kultikus tárgyakká, mint néhány másik mozdony, hozzájárultak a dél-afrikai vasúti szállítás fejlődéséhez. Modellvasúti közegben nem gyakoriak, de a vasúti történelem rajongói számára érdekes lehet a típus technikai részletei és története.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google