South African Class 5E, Series 1 elektromos mozdony

Az 1950-es években bemutatott South African Class 5E, Series 1 elektromos mozdony a dél-afrikai vasúti hálózat egyik úttörője lett, jelentősen növelve a szállítás hatékonyságát és megbízhatóságát.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 5E, Series 1 elektromos mozdony Dél-Afrikában készült, az 1950-es évek közepén. A Mozdonyt az Anglo-American Corporation leányvállalata, a General Electric (GE) és a South African Railways and Harbours (SAR&H) közötti együttműködés keretében gyártották. Az igény a hatékonyabb és környezetbarátabb vasúti közlekedés megvalósítására vezetett a típus kifejlesztéséhez.

A gyártási időszak 1955-ben kezdődött és a mozdonysorozat a dél-afrikai vasúthálózat elektromosításának részeként szolgált. A General Electric az Egyesült Államokban, valamint a dél-afrikai helyszíneken is részt vett a gyártási folyamatokban. Összesen 69 darab készült ebből a sorozatból a dél-afrikai vasutak számára.

Technikai jellemzők

A South African Class 5E, Series 1 egy elektromos mozdony, amely az elektromos meghajtási rendszerek korszakában kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A mozdony teljesítménye 1860 kW volt, ami lehetővé tette a nehéz tehervonatok húzását a dél-afrikai vasútvonalakon is.

A mozdony tengelyelrendezése Co-Co konfigurációban készült, amely hat tengelyt jelent, mindegyik egy-egy saját elektromos motorral hajtva. A maximális sebessége elérte a 97 km/h-t, ami az adott korszakban jelentős teljesítménynek számított.

A mozdony méretei a következők voltak:

– Hossz: 15,6 méter
– Magasság: 3,965 méter
– Tengelytáv: 3,7 méter

A mozdonyt acél vázszerkezet jellemezte, és korszerű fékrendszerrel rendelkezett, amely légtömlős fékrendszert alkalmazott a biztonságos üzemelés érdekében.

Szolgálati történelem

A South African Class 5E, Series 1 mozdonyokat elsődlegesen a South African Railways üzemeltette. Főként személy- és tehervonatok vontatására használták az ország fő vasútvonalain, különösen a Johannesburg környéki, valamint a hosszú távú, interurbán vonalakon. A mozdonyok az elektromos hálózat fejlesztése révén kulcsszerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában és a hatékonyság növelésében.

A mozdonyok a ’70-es évek végéig voltak aktív szolgálatban, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy újabb modellek kerültek bevezetésre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a South African Class 5E, Series 1 mozdonyok többsége már régóta nincs forgalomban, néhány példány megőrzésre került különböző dél-afrikai vasúti múzeumokban. Ezek a mozdonyok emléket állítanak a dél-afrikai vasút történetének és a vasúti közlekedés fejlődésének.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 5E, Series 1 mozdonyok jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai vasúttörténetben, ám kevésbé ismert kulturális vagy filmes megjelenésekről nem áll rendelkezésre információ. Modellvasúti verzióik nem igazán terjedtek el, de a vasúttörténet iránt érdeklődők körében mégis különleges helyet foglal el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1860 kW
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 97 km/h
Hossz 15,6 méter
Magasság 3,965 méter
Tengelytáv 3,7 méter

Hivatkozások

A South African Class 5E, Series 1 Wikipedia oldala