Történeti háttér és gyártás
A South African Class 5E1, Series 3 elektromos mozdonyokat az 1964-es év során gyártották, hogy kielégítsék a South African Railways (SAR) növekvő igényeit. Ezeket a mozdonyokat az Első Villamos Mozdony (EV) vállalat fejlesztette ki, amely a brit Union Carriage & Wagon partneri kapcsolata révén vált ismertté a dél-afrikai piacon. Az 5E1, Series 3 a harmadik generációját képviselte ennek a sorozatnak, és a korábbi szériák továbbfejlesztett változata volt.
A mozdonyok gyártásának célja a vasúti szolgáltatás hatékonyságának növelése volt, különösen a hosszú távú személy- és teherszállítás területén. A teljes sorozatból 130 darab készült, és kizárólag a Dél-afrikai Köztársaságban használták.
Technikai jellemzők
A South African Class 5E1, Series 3 elektromos mozdonyok számos fejlett technikai jellemzővel rendelkeztek, amelyek megkülönböztették őket kortársaiktól. Az elektromos meghajtású mozdonyok nagy teljesítményűek voltak, ami lehetővé tette számukra a különböző terepviszonyok közötti hatékony működést.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Tengelyelrendezés: Bo-Bo
- Maximális sebesség: 97 km/h
- Teljesítmény: 2,780 lóerő
- Méretek: A mozdony hossza 15,5 méter volt
- Futómű: Bo-Bo elrendezésű futómű
Szolgálati történelem
A South African Class 5E1, Series 3 mozdonyokat elsősorban a fővonali személy- és teherszállításra használták Dél-Afrikában. Az 1960-as és 70-es évek során jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés modernizálásában és hatékonyságának növelésében. A mozdonyok több évtizedes szolgálat után a 1980-as évektől kezdődően fokozatosan kivonásra kerültek a forgalomból, de számos példányt különféle célokra továbbra is használtak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A South African Class 5E1, Series 3 mozdonyok néhány példányát megőrizték és múzeumokban állították ki Dél-Afrikában. Ezek a mozdonyok a vasúttörténészek és a rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek, mivel jól reprezentálják a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődésének egy fontos korszakát.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 5E1, Series 3 mozdonyok sokak számára ismertté váltak a vasútmodellező közösségben is. Több modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat, ami hozzájárult a típus népszerűségéhez a vasúti rajongók körében. A mozdonyok robusztus kialakítása és megbízhatósága miatt a vasúti közlekedés szimbólumává váltak Dél-Afrikában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Teljesítmény | 2780 lóerő |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Hossz | 15,5 méter |
Hivatkozások
South African Class 5E1, Series 3 – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google