South African Class 5E1, Series 5 elektromos mozdony

A South African Class 5E1, Series 5 elektromos mozdony a dél-afrikai vasutak történetének meghatározó szereplője volt, amely hatékonyságával és megbízhatóságával segítette elő a közlekedés modernizációját.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 5E1, Series 5 mozdonyt a Dél-afrikai Köztársaság vasúttársasága, a South African Railways (SAR) rendelte meg. Az elektromos mozdonyt az 1960-as évek közepén fejlesztették ki, hogy kielégítse az ország vasúti szállítási szükségleteinek növekedését. A mozdonyokat az Union Carriage & Wagon Company (UCW) gyártotta Nigelban, Dél-Afrikában, 1966-ban. Ez a sorozat a korábbi 5E1 sorozatok továbbfejlesztett változata, amelyek már bizonyították alkalmasságukat a dél-afrikai vasúthálózaton.

A gyártás során a mozdonyból összesen 100 darab készült, és mindegyiket a SAR számára szállították. Ezzel a SAR nagy lépést tett az elektromos mozdonyrendszer korszerűsítése felé, amely segített a hatékonyság növelésében a hosszú vasúti szakaszokon.

Technikai jellemzők

A South African Class 5E1, Series 5 egy elektromos mozdony, amelyet 3 kV-os egyenáramú rendszer hajt. Ez a típus a villamos hajtásrendszerrel működik, amely lehetővé teszi a magas hatékonyságot és alacsony karbantartási igényt.

  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo
  • Teljesítmény: 2,460 kW
  • Maximális sebesség: 97 km/h
  • Méretek: Hossz – 15,494 mm, Magasság – 3,946 mm
  • Tengelytáv: 3,430 mm
  • Futómű: Tekercsrugós felfüggesztés, elektromos fékrendszer

Szolgálati történelem

A South African Class 5E1, Series 5 mozdonyok főként Dél-Afrikában, az ország vasúthálózatán teljesítettek szolgálatot. Elsősorban teherszállításra használták őket, de bizonyos esetekben személyszállítás során is alkalmazták. A mozdonyok megbízhatóságuk és strapabírásuk miatt népszerűek voltak, és tevékenységüket hosszú időn át folytatták. Szolgálatuk során kevés jelentős baleset történt, ami a típus biztonságosságát is kiemelte.

A mozdonyokat 1980-as évek végén kezdtek kivonni a forgalomból, ahogy modernebb villamos mozdonyok váltották le őket. Ezen sorozat utolsó példányai is kivonásra kerültek a 2000-es évek elejére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a South African Class 5E1, Series 5 mozdonyok többsége az évek során ki lett vonva a forgalomból, néhány példány megőrzésre került múzeumi célokra. Jelenleg múzeumokban találhatók Dél-Afrikában, ahol a látogatók megtekinthetik ezeket a történelmi jelentőségű mozdonyokat, amelyek egy korszak ikonikus részét képezték.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 5E1, Series 5 mozdonyoknak fontos szerepe volt Dél-Afrika vasúti történelmében. A sorozat nemcsak hatékonyságával és megbízhatóságával vált népszerűvé, hanem a vasúttörténeti rajongók körében is nagy megbecsülésnek örvend. Modellvasúti változatok is készültek ezekről a mozdonyokról, amelyeket a gyűjtők és vasúti modellezők egyaránt nagyra értékelnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

South African Class 5E1, Series 5 információk a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google