South African Class 6D 4-6-0 gőzmozdony

A South African Class 6D 4-6-0 gőzmozdony az 1890-es évek végén készült, és a dél-afrikai vasutak egyik megbízható erőgépe volt, melyet a hosszú távú személy- és tehervonatok vontatására terveztek.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 6D 4-6-0 típusú gőzmozdonyt 1898-ban gyártották azzal a céllal, hogy megfeleljen a dél-afrikai vasúti közlekedés növekvő igényeinek. Ezt a típust a Dél-Afrikai Vasút (South African Railways) rendelte meg, hogy fokozza a vasúti szállítmányozás hatékonyságát és kapacitását. A mozdonyokat a brit Dubs and Company gyártotta, amely Glasgow városában működött. Az 1898-as év során összesen 6 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A South African Class 6D 4-6-0 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet a 4-6-0 tengelyelrendezés jellemez. Ez azt jelenti, hogy négy vezető kerékpárt és hat meghajtó kerékpárt tartalmaz. A mozdony maximális sebessége olyan mértékű volt, hogy kielégítse a korabeli szállítási elvárásokat, bár konkrét sebességadatokról kevés információ áll rendelkezésre.

Meghajtás: Gőzzel működő rendszer
Tengelyelrendezés: 4-6-0
Gyártási év: 1898

Szolgálati történelem

A dél-afrikai vasútvonalakon ezek a mozdonyok elsősorban személy- és teherforgalomban vettek részt. Szolgálatuk során megbízhatóságuk és teljesítményük alapján sokáig aktív használatban maradtak. A mozdonyokat többek között a Cape Colony és a Natal Railway is alkalmazta. Az évek során azonban a technológia fejlődése és az újabb modellek megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban sajnos nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármely South African Class 6D 4-6-0 mozdony fennmaradt volna működőképes állapotban vagy múzeumi kiállítási tárgyként. Ez arra utal, hogy ezek a mozdonyok valószínűleg nem élhették túl az idők viharait és a vasúti ipar modernizációját.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 6D 4-6-0 mozdonyok a maguk idejében fontos szereplői voltak a dél-afrikai vasúti közlekedésnek, azonban a kulturális hatásukról kevés adat áll rendelkezésre. Modellvasúti változataik nincsenek széles körben elterjedve, és filmekben vagy könyvekben sem jelentek meg jelentős mértékben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-6-0
Gyártási év 1898

Hivatkozások

South African Class 6D 4-6-0 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google