Történeti háttér és gyártás
A South African Class 6E 4-6-0 gőzmozdony az 1890-es évek végén került gyártásra, egészen pontosan 1898-ban. A típust azzal a céllal fejlesztették ki, hogy hatékonyan szolgálja ki a dél-afrikai vasút növekvő szállítási igényeit. Kifejlesztése az átalakuló vasúti infrastruktúra és az iparosodó társadalom közlekedési igényeinek eredményeként történt.
A mozdonyokat a dél-afrikai államvasutak rendelte meg, hiszen szükségük volt egy olyan típusra, amely jól alkalmazható a dél-afrikai terepviszonyok között is. Az 1898-ban elindított gyártási sorozat során több egység készült el, ezek közül néhány az Egyesült Királyságban készült, tekintettel a brit gyártók nagy tapasztalatára a gőzmozdony-építés terén.
- Gyártás éve: 1898
- Gyártó: Külföldi gyártó (Egyesült Királyság)
- Rendelők: Dél-afrikai államvasutak
Technikai jellemzők
A South African Class 6E 4-6-0 gőzmozdony kialakítása a korabeli követelményeknek megfelelően történt. A mozdony főbb jellemzői között szerepel a 4-6-0 kerékelrendezés, amely három hajtott tengelyt és két nem hajtott tengelyt tartalmazott. Ez a konfiguráció különösen alkalmas volt a nagyobb sebességek elérésére és a könnyű manőverezhetőség biztosítására.
A mozdony meghajtása gőzzel történt, amelyet a kazánban előállított gőz biztosított. Az ilyen típusú hajtásrendszer a korszak technológiai színvonalának megfelelően nagy teljesítményt és hatékonyságot nyújtott. Bár a mozdony maximális sebessége és egyéb részletes műszaki paraméterei nem állnak rendelkezésre, a kor szokványos gőzmozdonyai körülbelül 80 km/h sebességgel közlekedhettek.
Szolgálati történelem
A South African Class 6E 4-6-0 gőzmozdonyokat főként a dél-afrikai vasúthálózaton használták személyszállítási és teherszállítási feladatokra egyaránt. Szolgálatuk során fontos szerepet játszottak a távolsági vasúthálózat kiépítésében, mivel alkalmasak voltak mind városi, mind vidéki területek közötti közlekedésre.
A mozdonyok szolgálati idejük alatt többször is részt vettek különféle modernizációs programokban, hogy megfeleljenek a kor változó technológiai és gazdasági igényeinek. Mindazonáltal a gőzmozdonyok használatát fokozatosan felváltották a modernebb dízel és elektromos mozdonyok, így a South African Class 6E is fokozatosan kivonásra került a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A South African Class 6E 4-6-0 mozdonyok közül sajnos nem minden példány maradt fenn az utókor számára. A meglévő és megőrzött példányok múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként tekinthetők meg, de ezek pontos helyszínei nem állnak rendelkezésre. Dél-Afrikában különösen fontos a történelmi vasúti járművek megőrzése, így feltételezhető, hogy néhány darab még ma is látható múzeumokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 6E 4-6-0 mozdony az iparosodás idején fontos szerepet játszott Dél-Afrika közlekedésének fejlődésében. Bár konkrét kulturális utalások vagy becenevek nem ismertek ezzel a típussal kapcsolatban, a gőzmozdonyok általában nagy népszerűségnek örvendtek a modellvasutak rajongói között. Modellezés terén a dél-afrikai vasúttörténet kedvelői számára valószínűleg elérhetők méretarányos modellek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_6E_4-6-0
Képek
Források: Wikipédia, Google