South African Class B 0-6-4T gőzmozdony

A South African Class B 0-6-4T gőzmozdony a 19. század végén az ipari fejlődés egyik kiemelkedő példája volt Dél-Afrikában, jellegzetes kialakításával és hatékony teljesítményével járult hozzá a vasúti közlekedés fellendüléséhez.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class B 0-6-4T gőzmozdony egy tipikus példája a 19. század végi vasúti technológiai fejlődésnek. 1893-ban gyártották, amikor a gőzmozdonyok korszakuk csúcsát élték. A mozdonyok gyártója a Neilson and Company volt, ami az Egyesült Királyságban, Glasgow-ban működött. A mozdonyokat a dél-afrikai vasúthálózat igényeinek kielégítésére készítették.

A Class B mozdonyok megrendelője a Cape Government Railways (CGR) volt. Az igény az volt, hogy rövidebb és közepes távolságú vonalakon biztosítsanak hajtóerőt a vasúttársaságnak. Az 1890-es évekra a Dél-Afrikai térségben az ipari fejlődés következtében növekedett a vasúti infrastruktúra iránti igény, amit ezek az új mozdonyok segítettek kielégíteni.

Technikai jellemzők

A South African Class B 0-6-4T mozdony egy szén tüzelésű gőzmozdony, ami a gőzkorszak egyik remek alkotása. A mozdony neve a tengelyelrendezésére utal: 0-6-4, ami annyit jelent, hogy három hajtott tengelye és két vezető tengelye van.

Jellemzői:

Hajtásrendszer: Gőzmeghajtás, ami szén elégetésével termelt gőzt használ a mozgatáshoz.
Tengelyelrendezés: 0-6-4T, jelentése három hajtott tengely és két vezető tengely.
Teljesítmény: A pontos teljesítményadatai nem közismertek.
Maximális sebesség: A maximális sebessége a kortárs gőzmozdonyokéhoz hasonlítható.
Futómű: A mozdony T-típusú futóművel rendelkezik, ami különösen alkalmassá teszi a kisebb sugarú ívek és váltók kezelésére.
Fékrendszer: Az akkoriban megszokott légfék rendszerrel volt felszerelve, ami már korszerűbbnek számított, mint a korábbi kézi fékrendszerek.

Szolgálati történelem

A Class B mozdonyokat elsősorban a Cape Government Railways használta, ahol a közepes távolságú szállítási feladatokat látták el. Különösen alkalmasak voltak az elővárosi és regionális vonatok feladatainak ellátására. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból más, modernebb és nagyobb teljesítményű típusok megjelenésével, de a pontos kivonási időszak nem rögzült az utókor számára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs megerősített információ arról, hogy bármely South African Class B 0-6-4T mozdony megmaradt volna vagy múzeumban lenne kiállítva. Az ilyen korú járművek esetében gyakran nehéz megőrzött példányokat találni, mivel sokukat ócskavasnak adták el az évek során.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class B mozdonyok a vasúti modellezés világában nem számítanak mindennaposnak, de a gőzmozdonyok iránti rajongók körében mindenképpen értékes gyűjtői daraboknak számítanak. A mozdonyok történelmi jelentősége és egyedi kialakítása miatt érdekes tanulmányi pont azok számára, akik a gőzkorszak technológiája iránt érdeklődnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1893
Gyártó Neilson and Company
Tengelyelrendezés 0-6-4T

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_B_0-6-4T

Képek

Források: Wikipédia, Google