Történeti háttér és gyártás
A South African Class ES1 elektromos mozdonyt 1924-ben gyártotta a brit Metropolitan-Vickers vállalat. A mozdony a South African Railways (SAR) megrendelésére készült, amely a Dél-afrikai vasúthálózat villamosításának részeként történt. A megrendelők célja az volt, hogy a főváros körüli vonalakon egy megbízható elektromos mozdonyt alkalmazzanak, amely hatékonyabb a gőzmozdonyoknál. Az ES1 mozdony egyetlen példányban készült, amely különlegessé teszi a vasúti történelemben.
Technikai jellemzők
Az ES1 egy elektromos mozdony volt, amelyet áramvezetékekről tápláltak. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy négy tengelyéből kettő-kettő páronként önállóan hajtott. Maximális sebessége 45 km/h volt, ami kifejezetten városi és elővárosi vonalakon jelentett előnyt. A mozdony hossza körülbelül 11,4 méter, a magassága pedig kis mértékben eltért a standard magasságoktól a villamosított vonalakhoz való igazodás miatt. Az ES1 kifejezetten teherszállításra volt kialakítva, ezért nem rendelkezett utasülésekkel.
Szolgálati történelem
A South African Class ES1 a Natal vidékén üzemelt, különösen a Durban kikötői területein. Munkája során nagy terhelésű teherforgalmat kellett kezelnie, amiben jól teljesített relatíve alacsony sebessége ellenére. Az ES1 mozdony szolgálata során egyetlen jelentős balesetet sem szenvedett el. Kivonása 1978-ban történt meg, mikor a technológia és az igények megváltoztak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére az ES1 megmenekült a selejtezéstől, és jelenleg a Dél-afrikai Vasúti Múzeumban tekinthető meg. Bár nem működőképes állapotban, a mozdony jó példája a korabeli elektromos technológia fejlődésének és a Dél-Afrikai vasút történetének.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a South African Class ES1 nem vált világhírűvé, a vasúti rajongók körében különleges helyet foglal el, hiszen a dél-afrikai vasúti villamosítás egyik első lépése volt. A mozdony létezése fontos része volt a dél-afrikai ipari fejlődésnek és a vasúti közlekedés modernizálásának. Modellvasúti formában nem készült, de történelmi jelentősége miatt különböző bemutatókon szerepel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 11,4 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_ES1
Képek
Források: Wikipédia, Google