South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdony

A South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdony a dél-afrikai vasúttörténet különleges darabja, amely az 1900-as évek elején a szénszállítás hatékonyságát növelte.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdonyt 1903-ban gyártották, hogy a dél-afrikai vasúti közlekedés igényeit kielégítsék. Ezt a mozdonyt a Cape Government Railways számára építették, amely akkoriban a Dél-afrikai Unió egyik kulcsfontosságú vasúttársasága volt. A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO) készítette, amely ismert volt a masszív és megbízható mozdonyok gyártásáról. Összesen egy példány készült belőle, amely kísérleti célokat szolgált.

Technikai jellemzők

A South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdony egy 2-8-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy két vezető és nyolc hajtott kereke van, további vezető tengely nélkül. Ez a típusú elrendezés különösen jól teljesít a nagy tehervonatoknál, hiszen jó tapadást biztosít. A gőzmeghajtás révén a mozdonyt gőzkazán és dugattyús hajtás működteti. A maximális sebesség és hatótáv nem dokumentált, de a konstrukció tipikusan teher- vagy vegyes vonatok vontatására készült, így valószínűleg nem a sebesség, hanem a vonóerő volt a fő szempont.

Szolgálati történelem

A mozdonyt elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol a Cape Government Railways üzemeltette. Az Experimental 3-at kísérleti célokra fejlesztették ki, hogy új technológiákat próbáljanak ki, és a helyi vasúti igényekhez igazítsák a teljesítményt. A szolgálatban töltött idő és a pontos kivonási adatok nem dokumentáltak, de mivel kísérleti járműről van szó, valószínűleg nem hosszú ideig állt aktív szolgálatban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi ismeretek szerint nem létezik megőrzött példánya a South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdonyból. Az ilyen kísérleti járművek gyakran nem maradnak meg, mivel elsősorban az új technológiák tesztelésére szolgálnak, majd selejtezésre kerülnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class Experimental 3 2-8-0 gőzmozdony nem bizonyult különösebben híresnek vagy kulturális szempontból jelentősnek. Mivel kísérleti jármű volt, főként mérnöki célokra használták, ezért nem vált a szélesebb közönség számára ismertté. Modellvasút gyártók között sem ismert, valószínűleg az egyedi és kísérleti jellege miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South African Class Experimental 3 2-8-0 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google