Történeti háttér és gyártás
A South African Class GCA 2-6-2+2-6-2 gőzmozdonyt 1927-ben gyártotta a Hanomag, amely egy német gépgyártó vállalat. Ezt a mozdonyt a dél-afrikai vasúti szolgáltatások speciális igényei szerint tervezték meg. Azokban az években a Dél-Afrikai Állami Vasút (South African Railways, SAR) számára fontos volt, hogy olyan mozdonyokat fejlesszenek ki, amelyek képesek megbirkózni az ország nehéz terepviszonyaival és a hosszú távú, nagy igénybevételt jelentő vonalakon való közlekedéssel. A GCA-t kifejezetten ezekre a kihívásokra tervezték.
Összesen hat darab készült ebből a típusból, amelyek az SAR megrendelésére készültek. A mozdonyok gyártása teljes egészében Németországban, a Hanomag hannoveri üzemében történt, ami akkoriban az egyik legnagyobb gőzmozdony gyártó központ volt.
Technikai jellemzők
A South African Class GCA 2-6-2+2-6-2 egy gőzüzemű mozdony, amely a tengelyelrendezéséről kapta a nevét. A mozdonyon két, 2-6-2 tengelyelrendezésű futómű található, ami viszonylag ritka kombináció. Ez az elrendezés különösen hatékony a nehéz terepen való közlekedésnél, mivel a különálló hajtóművek lehetővé teszik a mozdony számára, hogy jobban alkalmazkodjon a kanyarokhoz és a változó terepviszonyokhoz.
- A mozdony teljesítménye és hatótávolsága különösen az áruszállítási feladatokra lett optimalizálva, bár pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre.
- A kazán és a gőzhajtómű pontos teljesítményadatai nem találhatók meg, de általában a korszak hasonló gépei középen helyezkedtek el a teljesítményskálán.
- A mozdony maximális sebességét nem részletezik, de az ilyen típusú mozdonyoknál általában a közepes sebesség volt jellemző, ami az áruszállítási feladatokhoz ideális.
- A mozdony méretei és tömege nem specifikáltak, azonban ez a típus viszonylag nagy konstrukció volt a maga idejében.
Szolgálati történelem
A Class GCA mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták a Dél-Afrikai Állami Vasút részére. Használatuk alatt a mozdonyok többnyire a nehéz áruszállítási feladatokat látták el, de különösebb balesetek vagy műszaki hibák nem kerültek rögzítésre a források szerint.
A mozdonyok a szolgálat során jó hírnévre tettek szert megbízhatóságuk és terepbeli alkalmazkodóképességük miatt. A forgalomból való kivonásuk pontos dátuma nem szerepel a feljegyzésekben.
Megőrzött példányok / Múzeumi szereplés
Jelenlegi információk szerint nem maradt fenn egyetlen South African Class GCA 2-6-2+2-6-2 mozdony sem működőképes állapotban, és múzeumi példányról sincsenek adatok. A megőrzött példányok hiányában a típus főként a vasúti történelem rajongóinak emlékeiben él tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a South African Class GCA 2-6-2+2-6-2 nem vált olyan ikonikus típussá, mint néhány más gőzmozdony, mégis érdekes része a dél-afrikai vasúttörténelemnek. Modellként vagy filmekben nem jelent meg, de a vasúti történészek és rajongók között ismert típus, akik értékelik a gőzkorszak technológiai fejlődését.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_GCA_2-6-2+2-6-2
Képek
Források: Wikipédia, Google