Történeti háttér és gyártás
A South African Class GE 2-8-2+2-8-2 egy speciális típusú gőzmozdony, amelyet 1925-ben gyártottak Dél-Afrikában. Ezt a mozdonyt az igények vezérelték, amelyek a hegyi és nehéz teherszállításra specializálódtak. Az akkori vasúti társaságok hatékonyabb és erősebb megoldásokat kerestek a nehéz terepen történő szállítási feladatok ellátására. A mozdonyt a Beyer, Peacock and Company gyártotta, amely egy neves brit vállalat volt Manchesterben, specializálódva a gőzmozdonyok fejlesztésére és gyártására. Ebből a típusból csupán néhány példány készült, figyelembe véve a speciális szerepkört és a kihívásokat, amelyeket az üzemeltetés jelentett.
Technikai jellemzők
A mozdony technikai szempontból lenyűgöző volt az időszakában. A 2-8-2+2-8-2 tengelyelrendezés a Mikado típusú mozdonyok sajátossága, ami egy speciális, artikulált elrendezést jelent. Az egység gőzhajtással működött, amelyet az akkori technológia csúcsának tekintettek a nehéz szállításhoz. A mozdony maximális sebessége mérsékelt volt, mivel inkább a húzóerőre fókuszáltak. A jármű hossza és tömege tekintélyt parancsoló, hiszen nehéz tehervonatok vontatására tervezték. Bár konkrét számadatok ritkán állnak rendelkezésre, az artikulált hajtás lehetővé tette a szűk ívekben történő közlekedést is.
Szolgálati történelem
A South African Class GE 2-8-2+2-8-2 gőzmozdony főként Dél-Afrikában szolgált a hegyi vasútvonalakon, ahol szükség volt a nagy teljesítményű mozdonyokra. Elsősorban teherszállításban vett részt, különös figyelemmel a szén- és ásványi szállítmányokra, amelyek kulcsfontosságúak voltak az ország gazdasági fejlődése szempontjából. A szolgálati ideje alatt jól teljesített, azonban a technológiai fejlődés és a gazdaságtalan üzemeltetési költségek miatt az 1950-es évek végére vagy az 1960-as évek elejére kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs ismert megőrzött példány a South African Class GE 2-8-2+2-8-2 mozdonyból. Ez a típus inkább szolgálati történetével és technikai innovációival maradt meg a vasúti történelemben, mintsem fizikai emlékként a múzeumok gyűjteményében.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a South African Class GE 2-8-2+2-8-2 gőzmozdony nem vált közismertté a kulturális termékekben, a modellvasúti rajongók körében népszerűsége nem elhanyagolható. Modellverziói különösen a dél-afrikai vasúti modellek gyűjtői körében keresettek. A mozdony beceneve az „artikulált Mikado” volt, utalva a tengelyelrendezésére és a különleges technikai megoldásaira.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_GE_2-8-2+2-8-2
Képek
Források: Wikipédia, Google