South African Class GEA 4-8-2+2-8-4 gőzmozdony

A South African Class GEA 4-8-2+2-8-4 gőzmozdony a 20. század közepén vált ismertté, mivel különleges szerkezetével és teljesítményével kimagaslott a dél-afrikai vasúthálózat mozdonyai közül.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class GEA 4-8-2+2-8-4 gőzmozdonyokat az 1940-es évek közepén fejlesztették ki, hogy kielégítsék a Dél-Afrikai Vasút (South African Railways, SAR) igényeit a nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok iránt. A mozdonyokat 1946-ban gyártották, a Hawthorn Leslie and Company által Newcastle upon Tyne-ban, Angliában. Ezek a gőzmozdonyok az úgynevezett Garratt elrendezést használták, melynek célja a nagyobb teljesítmény és a jobb manőverező képesség biztosítása volt a dél-afrikai vasúthálózat változatos terepén. Összesen 38 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A South African Class GEA mozdonyok gőzmeghajtásúak, a 4-8-2+2-8-4 tengelyelrendezés jellemzi őket, amely a Garratt konstrukció sajátossága. A mozdonyok maximális teljesítménye jelentős volt, hogy megbirkózzon a nehéz dél-afrikai terepviszonyokkal. Hosszuk körülbelül 30 méter, és a maximális sebességük elérte az 80 km/órát. Az ilyen típusú mozdonyok elsősorban tehervonatok vontatására szolgáltak, azonban személyszállításra is használták őket szükség szerint. A futómű és a fékrendszer is a kor elvárásainak megfelelően lett kialakítva, hogy biztosítson egyenletes és biztonságos üzemeltetést.

Szolgálati történelem

A Class GEA mozdonyokat a Dél-Afrikai Vasút hálózatában használták, főleg nehéz teherszállításra. Rendkívüli teljesítményük és megbízhatóságuk révén gyorsan a vasúti flotta gerincévé váltak. A mozdonyok szolgálatban maradtak egészen az 1970-es évekig, amikor a modern dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. Az 1980-as évek elején végleg kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class GEA mozdonyokból néhány példányt megőriztek múzeumi célokra, ám a számuk korlátozott. Ezek a megőrzött mozdonyok ma már csak kiállítási darabokként láthatók Dél-Afrikában. Az egyik ilyen példány a délafrikai vasúti múzeumban tekinthető meg, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik az ország történelmének ezen szakaszát.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class GEA mozdonyok a vasúti rajongók körében különleges státuszt élveznek, és gyakran modellvasúti kátéként is megtalálhatók. A Garratt elrendezés különleges kialakítása lehetőséget ad arra, hogy részletes modellt építsenek a rajongók. Bár nem váltak ikonikus szereplőkké a filmekben vagy irodalomban, a dél-afrikai vasutak szerelmesei körében elismert típusnak számítanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártás éve 1946
Példányszám 38
Tengelyelrendezés 4-8-2+2-8-4
Maximális sebesség 80 km/óra
Hossz 30 méter

Hivatkozások

South African Class GEA 4-8-2+2-8-4 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google