South African Class GG 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony

A South African Class GG 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony különleges kialakítása és teljesítménye révén kiemelkedett a dél-afrikai vasút történetében, hiszen kiválóan alkalmazkodott a különböző terepviszonyokhoz.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class GG 2-6-2+2-6-2 gőzmozdonyokat a dél-afrikai vasúti igények kielégítésére tervezték, különösen a nagyobb teljesítményű vonatok vontatásához. Ezt a típust a Beyer, Peacock and Company gyártotta 1925-ben, Manchesterben, Angliában. A mozdony kifejlesztése mögött az a szándék állt, hogy a Dél-Afrikai Vasút (South African Railways, SAR) még hatékonyabb mozdonnyal rendelkezzen, amely képes megbirkózni a kemény terepviszonyokkal és nagy terhelésekkel. A Class GG sorozatból mindössze hat darabot gyártottak, így meglehetősen ritka járművekről van szó.

Technikai jellemzők

A Class GG mozdonyok jellemzője a 2-6-2+2-6-2 tengelyelrendezés, ami azt jelenti, hogy mindkét végén három hajtott tengely található, melyek középpontjában két szabadon forgó futótengely van. Ez a gyártási megoldás kivételes stabilitást és vonóerőt biztosított. A mozdony a gőzerőt használja meghajtásra, ami a korszak sajátossága volt.

  • Tengelyelrendezés: 2-6-2+2-6-2
  • Meghajtás: Gőz
  • Maximális sebesség: 55 km/h
  • Teljesítmény: Nincs pontos adat
  • Fékrendszer: A kor szokványos gőzmozdony fékrendszere

Szolgálati történelem

A South African Class GG gőzmozdonyok főleg Dél-Afrikában voltak használatban, ahol a SAR vonalain szolgáltak. Ezek a mozdonyok különösen hasznosak voltak a nehéz tehervonatok és a hosszú távolságú járatok esetében. A szolgálati idejük alatt jól teljesítettek, de a gőzmozdonyok korszaka leáldozott, így a Class GG mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1950-es évek végén selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs információ arról, hogy a South African Class GG mozdonyokból fennmaradt volna bármelyik példány múzeumi célokra vagy nosztalgiavonatként. Ezek a mozdonyok teljesen eltűntek a közforgalomból, és jelenleg nem ismertek megőrzött darabok.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class GG gőzmozdonyok nem váltak annyira híressé, mint más ikonikus mozdonyok, technikai érdekességükkel és ritkaságukkal mégis kiérdemelték a vasúti rajongók figyelmét. Modellvasúti körökben kevéssé elterjedtek, mivel a gyártásuk korlátozott volt, és kevésbé váltak ismertté, mint más mozdonytípusok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-2+2-6-2
Maximális sebesség 55 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_GG_2-6-2+2-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google