South African Class K 4-6-4T gőzmozdony

A South African Class K 4-6-4T gőzmozdony az 1910-es évek végén jelent meg, és különleges kialakításával a helyi közlekedés fontos szereplőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class K 4-6-4T gőzmozdony 1917-ben készült a Dél-afrikai Állami Vasút (South African Railways, SAR) számára. E mozdony típust azzal a céllal fejlesztették ki, hogy kielégítse a növekvő személy- és teherforgalmi igényeket az ország vasúthálózatán belül. Az SAR megrendelésének célja az volt, hogy hatékonyabb és erőteljesebb vontatási lehetőségeket biztosítson az elővárosi és rövid távú vonalak számára. A mozdonyt az angliai North British Locomotive Company gyártotta, és összesen négy példány készült belőle.

Technikai jellemzők

A South African Class K 4-6-4T gőzmozdony teljesítményét és hatékonyságát a 4-6-4 tengelyelrendezés biztosította, amely három hajtott tengelyt tartalmazott, ami növelte a tapadást és a stabilitást. A gőz meghajtású jármű maximális sebessége körülbelül 100 km/h lehetett. A mozdony kialakítása során kiemelt figyelmet fordítottak a kompakt méretre és a kis sugarú ívekben való könnyű manőverezhetőségre, ami különösen fontossá tette a városi és elővárosi szolgáltatásokhoz.

Szolgálati történelem

A South African Class K 4-6-4T mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták elővárosi személyszállításra, ahol megbízhatóságuk és gyors gyorsulásuk különösen értékes tulajdonságoknak számítottak. Az 1920-as évek végéig aktívan szolgálták az SAR vonalait, amikor a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. A 4-6-4T mozdonyokat végül az 1950-es évek elején vonták ki a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban sajnos nem maradt fenn egyetlen eredeti South African Class K 4-6-4T mozdony sem teljes egészében. Azonban a vasúttörténeti múzeumok és egyes magángyűjtemények apró alkatrészei őrzik e gőzmozdony emlékét.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class K 4-6-4T mozdony jelentősége részben abban rejlik, hogy a kezdeti kísérleti sorozatok egyike volt, amely az angol vasúti technológiát a dél-afrikai körülményekhez igazította. Modellvasúti gyártók időnként kis méretarányban is készítettek másolatokat, így a vasútrajongók körében továbbra is népszerű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1917
Tengelyelrendezés 4-6-4
Példányszám 4

Hivatkozások

South African Class K 4-6-4T – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google