South African Class MD 2-6-6-2 gőzmozdony

A South African Class MD 2-6-6-2 gőzmozdony a 20. század eleji vasúti innováció remeke, amely különleges kialakításával és hatékonyságával jelentős szerepet játszott Dél-Afrika távolsági szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class MD 2-6-6-2 gőzmozdonyt a Dél-afrikai Államvasutak számára fejlesztették ki. A járművet az amerikai gyártó, a Baldwin Locomotive Works készítette 1910-ben. Ez a típus a dél-afrikai vasúthálózat igényeit igyekezett kielégíteni, amely gyors és hatékony szállítást kívánt nagy távolságokon keresztül. A mozdony fejlesztése egy nagyobb flottába való integrálás céljából történt, amely az ország különböző területén a személy- és teherszállítást biztosította. Az 1910-es gyártási időszak alatt egy sor modern gőzmozdony került rendelésre, lehetővé téve a Dél-afrikai Vasúttársaság számára a gyors fejlődést.

Technikai jellemzők

A South African Class MD 2-6-6-2 gőzmozdony kettős hajtású, az úgynevezett 2-6-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a mozdony két különálló hajtási egységgel van felszerelve, mindkettő három hajtott tengellyel. Az ilyen elrendezéssel készült mozdonyok nagy teljesítményre képesek, és különösen alkalmasak a meredek emelkedőkkel tűzdelt vonalakon való közlekedésre. Gőzzel működik, amelyet a szén tüzelésű kazán állít elő. A mozdony méretei impozánsak, azonban a maximális sebességről vagy hatótávolságról nem áll rendelkezésre részletes információ.

Szolgálati történelem

A South African Class MD 2-6-6-2 mozdonya döntően Dél-Afrikában állt szolgálatban, ahol a személy- és teherszállításban egyaránt használták. Kiemelt szerepet kapott az ország hegyvidéki vonalain, ahol a mozdony teljesítménye különösen előnyös volt. A mozdonyokat a huszadik század közepéig használták, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltották a modernebb dízel- és villanymozdonyok. Pontos kivonási dátumok nem ismertek, de a vasúti flottában betöltött szerepe jelentős volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi ismereteink szerint nem maradt fenn megőrzött példány a South African Class MD 2-6-6-2 gőzmozdonyból. Ennek ellenére az ilyen típusú mozdonyok jelentőségét a vasúttörténelem iránt érdeklődő közönség és különböző vasúti múzeumok is elismerik, bár fizikai példányt jelenleg nem találunk múzeumi kiállításon.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class MD 2-6-6-2 mozdonytípus különösen közkedvelt a vasútmodellezők körében, akik a régi gőzmozdonyok iránt érdeklődnek. Modellvasúti verziókban sokáig nem volt elérhető, de a rajongói közösség megpróbálta reprodukálni a mozdony jellegzetes formáit. A mozdony speciális tengelyelrendezése miatt a modellvasúti gyártók számára is kihívást jelentett ennek a részletességnek a megőrzése.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_MD_2-6-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google