South African Class NG G13 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony

A South African Class NG G13 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony különleges szerepet játszott Dél-Afrika vasúttörténetében, modern dizájnjával és hatékonyságával az egykori keskeny nyomtávú vonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class NG G13 2-6-2+2-6-2 mozdonyok a 20. század elején, 1927-ben láttak napvilágot. Ezeket a mozdonyokat a dél-afrikai vasút szükségletei alapján tervezték. A gőzmozdonyok a németországi Henschel & Son vállalatnál készültek, amely akkoriban az egyik legjelentősebb gőzmozdony-gyártó volt a világon. A dél-afrikai államvasutak a szűk nyomtávú vonalakra szánták őket, ahol a terepviszonyok megkövetelték a könnyű, de erős és megbízható gépeket. A gyártás során összesen tíz ilyen mozdony készült.

Technikai jellemzők

A South African Class NG G13 2-6-2+2-6-2 egy gőzmozdony, amely kifejezetten a szűk nyomtávú vonalak számára lett tervezve. Ez a típus kiválóan alkalmazható volt a nehéz terepeken és meredek emelkedőkön is. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-2+2-6-2, ami azt jelenti, hogy elöl és hátul is rendelkezik egy vezető- és egy hajtótengellyel. Az általános teljesítményéről és sebességéről nem áll rendelkezésre pontos adat, de a hasonló típusok általában közepes teljesítménnyel rendelkeztek, gyors reagálóképességgel.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-6-2+2-6-2
  • Típusa: Garratt típusú mozdony
  • Felépítés: Két kazán a hajtóművek között elhelyezve

Szolgálati történelem

A South African Class NG G13 mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták. Az afrikai kontinens egyik legnagyobb vasúti hálózata részeként szolgáltak, és megbízható munkagépekként váltak híressé a szűk nyomtávú vasútvonalakon. Szolgálati idejük alatt jelentős szerepet játszottak mind teherszállításban, mind pedig személyszállításban. A mozdonyokat az idő előrehaladtával fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a korszerűbb és hatékonyabb dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány megőrzött South African Class NG G13 mozdony létezik, amelyek közül néhány kiállításra is került múzeumokban. Ezek a példányok fontos szerepet játszanak a vasúti történelem megőrzésében és bemutatásában, lehetőséget biztosítva a nagyközönségnek, hogy közelebbről is megismerhessék a gőzmozdonyok technikai részleteit és történetét.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class NG G13 mozdonyok a vasúti rajongók körében népszerűek, különösen azok körében, akik érdeklődnek a szűk nyomtávú vasutak iránt. Modell változataik is léteznek, amelyeket a vasútmodellezők nagy örömmel gyűjtenek. A mozdonyok robusztus építési stílusa és a gőzmozdonyok romantikája miatt kedvelték őket a filmekben és könyvekben is, ahol gyakran ábrázolják a vadregényes afrikai tájakon zakatolva.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-2+2-6-2

Hivatkozások

South African Class NG G13 2-6-2+2-6-2 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google