Történeti háttér és gyártás
A South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdonyokat 1916-ban gyártották a Dél-afrikai Vasút részére. Ezeket a mozdonyokat a Bagnall cég készítette, amely Nagy-Britanniában székelt. Elsődleges céljuk a keskeny nyomközű vonalakon való szolgálat volt, mivel ezek a vonalak jelentős részét képezték a dél-afrikai vasúti rendszernek abban az időben.
Az NG10 sorozat fejlesztése azért vált szükségessé, mert megnövekedett az igény a hatékonyabb, erősebb mozdonyok iránt, amelyek képesek megbirkózni a nehéz teher- és személyszállítással a különféle terepviszonyok mellett. A mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezéssel készültek, ami megfelelő stabilitást és vonóerőt biztosított számukra.
Összesen 6 darab ilyen mozdony készült, és mindegyik a Dél-afrikai Vasút flottájába került, ahol elterjedten használták őket a keskeny nyomközű vonalakon.
Technikai jellemzők
A South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdony hajtásrendszere gőzzel működött. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami megfelelt a korabeli keskeny nyomközű mozdonyok elvárásainak. A 4-6-2-es tengelyelrendezés, ahol négy apró gördülőtengely található elöl, hat hajtótengely középen, és két kormányzott tengely hátul, optimális egyensúlyt teremtett a stabilitás és a vonóerő között.
A mozdonyok méreteit tekintve hosszúságuk körülbelül 9 méter, magasságuk pedig 3 méter volt. Az NG10 mozdonyokat személy- és teherszállításra egyaránt használták, ami rugalmasságot biztosított a különféle vasúti igények kielégítésére.
Szolgálati történelem
A South African Class NG10 mozdonyok szolgálati idejük alatt jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai vasúti rendszerben. Elsősorban a keskeny nyomközű vonalakon alkalmazták őket, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Ezek a mozdonyok a kisebb városok és falvak közötti közlekedés gerincét alkották.
Használatuk évtizedekig tartott, ám az 1960-as években kezdődtek meg a kivonásuk, ahogy az új, modernebb dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. Az NG10-es sorozat utolsó példányait az 1970-es évek elején vonták ki teljesen a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyetlen South African Class NG10 mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban, azonban néhány példány múzeumokba került, ahol kiállítási darabként tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok a vasúti történelem emlékeit őrzik, és betekintést nyújtanak a korabeli technológiai fejlesztésekbe.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class NG10 mozdonyok bár nem váltak széles körben ismertté, a dél-afrikai vasúti történelmén belül fontos szerepet töltöttek be. Az ilyen mozdonyok modellvasúti verziói is elterjedtek, melyek a vasútrajongók körében népszerűek. Bár nem kaptak különösebb becenevet vagy kulturális hivatkozást, a maga korában a vasúti szektorban elismert gépek voltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1916 |
Gyártó | Bagnall |
Példányszám | 6 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 9 méter |
Magasság | 3 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google