South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdony a 20. század eleji dél-afrikai vasút történetének ikonikus szereplője volt, különleges kialakításával elősegítve a nehéz terepviszonyok közötti hatékony vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdonyokat 1916-ban gyártották a Dél-afrikai Vasút részére. Ezeket a mozdonyokat a Bagnall cég készítette, amely Nagy-Britanniában székelt. Elsődleges céljuk a keskeny nyomközű vonalakon való szolgálat volt, mivel ezek a vonalak jelentős részét képezték a dél-afrikai vasúti rendszernek abban az időben.

Az NG10 sorozat fejlesztése azért vált szükségessé, mert megnövekedett az igény a hatékonyabb, erősebb mozdonyok iránt, amelyek képesek megbirkózni a nehéz teher- és személyszállítással a különféle terepviszonyok mellett. A mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezéssel készültek, ami megfelelő stabilitást és vonóerőt biztosított számukra.

Összesen 6 darab ilyen mozdony készült, és mindegyik a Dél-afrikai Vasút flottájába került, ahol elterjedten használták őket a keskeny nyomközű vonalakon.

Technikai jellemzők

A South African Class NG10 4-6-2 gőzmozdony hajtásrendszere gőzzel működött. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami megfelelt a korabeli keskeny nyomközű mozdonyok elvárásainak. A 4-6-2-es tengelyelrendezés, ahol négy apró gördülőtengely található elöl, hat hajtótengely középen, és két kormányzott tengely hátul, optimális egyensúlyt teremtett a stabilitás és a vonóerő között.

A mozdonyok méreteit tekintve hosszúságuk körülbelül 9 méter, magasságuk pedig 3 méter volt. Az NG10 mozdonyokat személy- és teherszállításra egyaránt használták, ami rugalmasságot biztosított a különféle vasúti igények kielégítésére.

Szolgálati történelem

A South African Class NG10 mozdonyok szolgálati idejük alatt jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai vasúti rendszerben. Elsősorban a keskeny nyomközű vonalakon alkalmazták őket, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Ezek a mozdonyok a kisebb városok és falvak közötti közlekedés gerincét alkották.

Használatuk évtizedekig tartott, ám az 1960-as években kezdődtek meg a kivonásuk, ahogy az új, modernebb dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. Az NG10-es sorozat utolsó példányait az 1970-es évek elején vonták ki teljesen a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen South African Class NG10 mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban, azonban néhány példány múzeumokba került, ahol kiállítási darabként tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok a vasúti történelem emlékeit őrzik, és betekintést nyújtanak a korabeli technológiai fejlesztésekbe.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class NG10 mozdonyok bár nem váltak széles körben ismertté, a dél-afrikai vasúti történelmén belül fontos szerepet töltöttek be. Az ilyen mozdonyok modellvasúti verziói is elterjedtek, melyek a vasútrajongók körében népszerűek. Bár nem kaptak különösebb becenevet vagy kulturális hivatkozást, a maga korában a vasúti szektorban elismert gépek voltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1916
Gyártó Bagnall
Példányszám 6
Maximális sebesség 45 km/h
Hossz 9 méter
Magasság 3 méter

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google