South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdony
Történeti háttér és gyártás
A South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdonyt 1903-ban gyártották, az alapvető célja a dél-afrikai kikötői tevékenységek hatékonyságának növelése volt. Ezt a speciális típusú mozdonyt a Hunslet Engine Company készítette, amely a brit Leeds városában működött. A vasúttársaságok egyre növekvő igényeire válaszul, a mozdonyt kifejezetten a kikötőkben és hasonló környezetekben való használatra tervezték.
A mozdonyok gyártása az 1903-as évben indult, és ezek az erős, kompakt járművek rendkívül népszerűek voltak a különféle ipari és kikötői munkák során. Nem csak Dél-Afrikában, de más országokban is keresettek voltak.
Műszaki leírás
A South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdony egy gőzhajtású jármű volt, amelyet egyszerű, de hatékony kialakítás jellemzett. A 0-4-0-as tengelyelrendezés azt jelentette, hogy négy hajtott kereke axeltengely nélkül helyezkedett el, ami különösen alkalmassá tette a sűrűn kanyargó vasúti pályákon való használatra.
A mozdony maximális sebessége körülbelül 20 km/h volt, ami elegendő volt a rövid távolságok gyors áthidalására a kikötői területeken. A gőzhajtás hagyományos kazánnal és dugattyús motorral történt, amely a gőz nyomását használta a kerekek meghajtására.
Szolgálati történelem
A South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában alkalmazták, ahol főleg kikötőkben és ipari területeken használták őket. Ezek a mozdonyok megbízható munkagépek voltak, és sokszor évtizedekig szolgáltak, mielőtt kivonták őket a forgalomból. Funkciójuk elsősorban teheráruszállítás és rendezés volt, az elővárosi vagy személyszállító szolgálatokban nem vettek részt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi ismereteink szerint nem maradtak fenn működőképes példányok a South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdonyból. Nincs hivatalos információ arról, hogy ezek a mozdonyok jelenleg bármely múzeumban kiállítva lennének.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Dock Shunter 0-4-0ST gőzmozdonyok nem szereztek ikonikus státuszt a vasút történetében, ezért a kulturális hatásuk minimális maradt. Modellvasút gyártók ritkán készítenek ilyen típusú mozdonyokat, tehát rajongók körében is kevésbé elterjedtek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1903 |
Tengelyelrendezés | 0-4-0 |
Maximális sebesség | 20 km/h |
Hivatkozások
– South African Dock Shunter 0-4-0ST
Képek
Források: Wikipédia, Google