Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways 500 class gőzmozdonyokat 1926-ban gyártották az Australia South Australian Railways (SAR) számára. Ezek a mozdonyok a sziget belső részeit összekötő vasúti közlekedés fejlesztésére készültek, hogy javítsák a szállítási kapacitást és hatékonyságot. Az SAR saját műhelyeiben gyártotta a mozdonyokat, amelyeket a nagy teljesítmény és tartósság jellemzett. A 500 class mozdonyok megrendelése a dél-ausztráliai vasúti hálózat modernizálásának részeként valósult meg, és összesen tíz darab készült belőlük.
Technikai jellemzők
A 500 class gőzmozdonyok a koruk technológiai csúcsát képviselték. Ezek a mozdonyok gőzhajtással működtek, és képesek voltak nagy sebességgel vontatni a személy- és tehervonatokat is. A mozdony sorozat legnagyobb sebessége 90 km/h volt, ami lehetővé tette a hatékony közlekedést a hosszú távolságokon is. A tengelyelrendezése 4-8-2 volt, ami stabil futást biztosított, és lehetővé tette a nehéz terhek vontatását is. A mozdony hossza 24,4 méter volt, a tömege pedig körülbelül 172 tonna.
Szolgálati történelem
A South Australian Railways 500 class mozdonyai főként Dél-Ausztrália vasúti hálózatában szolgáltak. Alkalmazták őket mind teherszállítási, mind személyszállítási feladatokra, és széles körben elterjedtek a regionális közlekedésben. A mozdonyok nagy teljesítményük miatt különösen hasznosak voltak a nehéz terhek és hosszú távú szállítások esetén. A 1950-es évek végéig szolgálatban maradtak, ekkor kezdődött meg fokozatos kivonásuk, amit a dízelmozdonyok elterjedése tett szükségessé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A mai napig létezik egy megőrzött 500 class példány, amelyet a dél-ausztráliai vasúti örökség megőrzése érdekében múzeumban állítottak ki. Ez a mozdony a Pichi Richi Railway múzeumában található Port Augusta közelében, ahol nosztalgikus vonatutakon is részt vesz, bemutatva a közönségnek a gőzmozdonyok korát.
Érdekességek és kulturális hatás
A South Australian Railways 500 class gőzmozdonyai a dél-ausztráliai vasúti örökség fontos részei. Becenevük „Mountain” volt a tengelyelrendezésük miatt (4-8-2), amely a hegyi terepen való stabilitást és teljesítményt szimbolizálta. Az ilyen típusú mozdonyok kedvelt témái a vasútmodellezésnek is, és számos modellgyártó készített méretarányos változatokat. A mozdonyok megjelenése a vasúti történelem iránt érdeklődők és a helyi közösségek számára is nosztalgiát kelt, erősítve a vasúti közlekedés történelmének megbecsülését.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hossz | 24,4 m |
Tömeg | 172 tonna |
Hivatkozások
South Australian Railways 500 class (steam) a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google