Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways 520 osztályú gőzmozdonyt az 1940-es évek elején fejlesztették ki annak érdekében, hogy kielégítsék a megnövekedett forgalmi igényeket Dél-Ausztráliában. A gőzmozdonyokat a South Australian Railways (SAR) készítette, amely ekkoriban az egyik legnagyobb állami vasúttársaság volt az országban. A mozdonyok gyártása 1943-ban kezdődött meg, és céljuk az volt, hogy elősegítsék a hatékonyabb és gyorsabb személy- és teherszállítást a régióban.
Technikai jellemzők
Az 520 osztályú mozdonyok technikai jellemzői a korszak kiemelkedő technológiai fejlesztéseit tükrözik. Ezek a gőzmeghajtású mozdonyok egy 4-8-4-es tengelyelrendezést kaptak, amely lehetőséget biztosított a nagyobb sebesség és a nehezebb vonatok vontatására. Az 520 osztály maximális sebessége körülbelül 115 km/h volt, amely jelentős teljesítményt biztosított a személyszállításban.
A mozdony hosszúsága nagyjából 23 méter volt, míg magassága a szabványos paraméterekhez igazodott. A gőzmeghajtást modern, korszerű gőzdobokkal biztosították, melyek a hatékonyság növelése érdekében fejlettebb tervezéssel készültek.
Szolgálati történelem
Az 520 osztályú mozdonyokat elsősorban Dél-Ausztrália főbb vasúti vonalain üzemeltették, ahol kiváló teljesítményüknek köszönhetően gyorsan népszerűvé váltak. A mozdonyok különösen személyvonatok vontatására voltak alkalmasak, de időnként áruszállításra is használták őket. Az üzemeltetésük a 20. század közepéig tartott, amikor is a technológiai fejlődés következtében fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 520 osztály több példánya is megőrzésre került. Ezek közül néhány múzeumban is megtekinthető, mint például a South Australian Railway Museum, ahol a látogatók közelről is megcsodálhatják ezeket a történelmi jelentőségű gőzmozdonyokat. Egyes megmaradt darabok működőképes állapotban vannak, nosztalgiavonatok részeként üzemelnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az 520 osztályú mozdonyok nemcsak technológiai újításaik miatt váltak közismertté, hanem kulturális hatásuk is jelentős volt. A mozdonyok jellegzetes dizájnja és teljesítménye miatt népszerűek voltak a modellvasút-rajongók körében is. Több modellgyártó is készített méretarányos másolatokat, így a vasútmodellezők körében is elterjedt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-8-4 |
Maximális sebesség | 115 km/h |
Hossz | 23 m |
Hivatkozások
South Australian Railways 520 class
Képek
Források: Wikipédia, Google