Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways 700 class dízelmozdonyok az 1970-es évek elején készültek, hogy kielégítsék az egyre növekvő szükségletet a modern és hatékony dízelmozdonyok iránt Ausztráliában. Az első mozdonyok gyártása 1971-ben kezdődött, hogy felváltsák a régebbi, kevésbé hatékony gőzmozdonyokat. A dízelmozdonyokat a Clyde Engineering készítette Granville-ben, Új-Dél-Walesben. A South Australian Railways, mint megrendelő, összesen 11 ilyen mozdonyt vásárolt, ami a vasúti árufuvarozás és személyszállítás hatékonyságának növekedését célozta.
Technikai jellemzők
A 700 class mozdonyok dízel-elektromos meghajtással rendelkeztek, ami lehetővé tette a magasabb hatásfokot és a könnyebb karbantartást. A GM-EMD motorokkal felszerelt mozdonyok maximális teljesítménye 1492 kW volt. A mozdonyok Co-Co tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelentette, hogy mindkét forgóvázon három tengely volt hajtott. Maximális sebességük 124 km/h, ami a korabeli állapotokhoz képest igen jónak számított. A mozdonyok teljes hossza 18,67 méter, magasságuk pedig 4,27 méter volt.
Szolgálati történelem
A 700 class mozdonyok főként Ausztrália déli részén, az államvasutaknál szolgáltak, ahol árufuvarozásban és személyszállításban is használták őket. Szolgálatuk során megbízhatónak bizonyultak, és jelentősen hozzájárultak a vasúti hatékonyság növeléséhez. A mozdonyokat az 1990-es évek végén fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor megérkeztek a még modernebb típusok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány 700 class mozdonyt megőriztek történelmi jelentőségük miatt, és ma már múzeumokban tekinthetők meg. Az egyik ilyen példány a Port Dock Station vasúti múzeumban található, ahol a látogatók megismerhetik a jármű műszaki részleteit és történetét. A megőrzött mozdonyok közül több is részt vesz nosztalgiavonatokban, ahol a rajongók és a turisták testközelből élvezhetik a múlt vasúti közlekedését.
Érdekességek és kulturális hatás
A 700 class mozdonyok nem csak technikai szempontból, hanem a kulturális színtéren is jelentős nyomot hagytak. Számos modellvasút készítő cég gyártott méretarányos modellt ezekről a mozdonyokról, ami a vasútmodellezők körében nagy népszerűségnek örvend. Bár nem készült róluk híres film vagy könyv, a vasútrajongók körében közismert a South Australian Railways ikonikus járművek iránti elkötelezettsége.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év: | 1971 |
Maximális teljesítmény: | 1492 kW |
Maximális sebesség: | 124 km/h |
Tengelyelrendezés: | Co-Co |
Hossz: | 18,67 m |
Magasság: | 4,27 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google