Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways 700 class gőzmozdonyok az 1920-as évek közepén készültek, hogy kielégítsék a vasúti teherszállítás növekvő igényeit Ausztráliában. A 700-as sorozatú mozdonyokat a South Australian Railways (SAR) megbízásából gyártották. Az első példány 1926-ban készült el, és összesen 10 ilyen mozdony épült meg.
Ezeket a mozdonyokat a brit Armstrong Whitworth & Co. üzemében gyártották Newcastle upon Tyne-ban, Angliában. Az ausztrál vasúttársaság célja az volt, hogy egy erős és megbízható mozdonytípust hozzanak létre, amely képes volt nagyobb terhek vontatására is.
Technikai jellemzők
A South Australian Railways 700 class gőzmozdonyok masszív felépítéssel és nagy teljesítménnyel rendelkeztek, ami ideálissá tette őket a nehéz teherszállítási feladatokhoz.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 2-8-2 (Mikado)
- Teljesítmény: Kiemelkedő vontatási képesség nehéz vonatok esetén
- Maximális sebesség: Körülbelül 95 km/h
- Méretek: Hosszúság körülbelül 21 méter
- Futómű: Nagy teljesítményű tengelyelrendezés a stabilitás biztosítására
- Fékrendszer: Légnyomásos fékek a hatékony megállásért
Szolgálati történelem
A 700-as sorozatú gőzmozdonyokat elsősorban a dél-ausztráliai vasútvonalakon használták. Feladatuk főként nehéz teherszállítás volt, de időnként személyszállító vonatok elé is beosztották őket. A mozdonyok jó teljesítményt nyújtottak, és hamar népszerűvé váltak a vasúti személyzet körében. A szolgálatban töltött évek során folyamatos karbantartások és kisebb modernizálások révén megőrizték hatékonyságukat.
A mozdonyokat az 1950-es évekig használták aktívan, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok megjelenésével. Az utolsó 700-as sorozatú mozdonyt az 1960-as évek elején selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a South Australian Railways 700 class gőzmozdonyokból egyetlen példány sem maradt meg múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az összes épített mozdonyt selejtezték, így ma már csak a történeti dokumentációk és fotók őrzik az emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a 700-as sorozatú mozdonyok nem maradtak fenn, a déli félteke vasútbarátai körében mégis emlékezetesek maradtak. A mozdonyokat gyakran emlegették „Mikado”-ként tengelyelrendezésük miatt. Modellvasúti formában nem terjedtek el széles körben, de néhány rajongó készített egyedi modelleket ezen ikonikus gőzmozdonyok tiszteletére.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
South Australian Railways 700 class (steam) – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google