South Australian Railways 700 class (steam) gőzmozdony

A South Australian Railways 700 class (steam) gőzmozdony a 20. század közepén szolgálta az ausztrál vasutakat, robusztus teljesítményével és megbízhatóságával emlékezetes szereplője lett a helyi vasúttörténelemnek.

Történeti háttér és gyártás

A South Australian Railways 700 class gőzmozdonyok az 1920-as évek közepén készültek, hogy kielégítsék a vasúti teherszállítás növekvő igényeit Ausztráliában. A 700-as sorozatú mozdonyokat a South Australian Railways (SAR) megbízásából gyártották. Az első példány 1926-ban készült el, és összesen 10 ilyen mozdony épült meg.

Ezeket a mozdonyokat a brit Armstrong Whitworth & Co. üzemében gyártották Newcastle upon Tyne-ban, Angliában. Az ausztrál vasúttársaság célja az volt, hogy egy erős és megbízható mozdonytípust hozzanak létre, amely képes volt nagyobb terhek vontatására is.

Technikai jellemzők

A South Australian Railways 700 class gőzmozdonyok masszív felépítéssel és nagy teljesítménnyel rendelkeztek, ami ideálissá tette őket a nehéz teherszállítási feladatokhoz.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-8-2 (Mikado)
  • Teljesítmény: Kiemelkedő vontatási képesség nehéz vonatok esetén
  • Maximális sebesség: Körülbelül 95 km/h
  • Méretek: Hosszúság körülbelül 21 méter
  • Futómű: Nagy teljesítményű tengelyelrendezés a stabilitás biztosítására
  • Fékrendszer: Légnyomásos fékek a hatékony megállásért

Szolgálati történelem

A 700-as sorozatú gőzmozdonyokat elsősorban a dél-ausztráliai vasútvonalakon használták. Feladatuk főként nehéz teherszállítás volt, de időnként személyszállító vonatok elé is beosztották őket. A mozdonyok jó teljesítményt nyújtottak, és hamar népszerűvé váltak a vasúti személyzet körében. A szolgálatban töltött évek során folyamatos karbantartások és kisebb modernizálások révén megőrizték hatékonyságukat.

A mozdonyokat az 1950-es évekig használták aktívan, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok megjelenésével. Az utolsó 700-as sorozatú mozdonyt az 1960-as évek elején selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a South Australian Railways 700 class gőzmozdonyokból egyetlen példány sem maradt meg múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az összes épített mozdonyt selejtezték, így ma már csak a történeti dokumentációk és fotók őrzik az emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a 700-as sorozatú mozdonyok nem maradtak fenn, a déli félteke vasútbarátai körében mégis emlékezetesek maradtak. A mozdonyokat gyakran emlegették „Mikado”-ként tengelyelrendezésük miatt. Modellvasúti formában nem terjedtek el széles körben, de néhány rajongó készített egyedi modelleket ezen ikonikus gőzmozdonyok tiszteletére.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South Australian Railways 700 class (steam) – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google