South Australian Railways 740 class gőzmozdony

A South Australian Railways 740 class gőzmozdony a huszadik század közepén vált ikonikus szereplővé az ausztrál vasúthálózatban, megbízhatóságával és teljesítményével meghatározva a régió vasúti történetét.

Történeti háttér és gyártás

A South Australian Railways 740 osztályú gőzmozdonyokat azért fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő közlekedési igényeket Dél-Ausztráliában. Ezeket a mozdonyokat a brit North British Locomotive Company gyártotta 1951-ben. A gyártás célja az volt, hogy modern, megbízható mozdonyokkal bővítsék a Dél-ausztráliai államvasutak flottáját a második világháború utáni időszakban.

Összesen 10 darabot gyártottak, melyek a 740-749 közötti számozást kapták. Ezek a mozdonyok a Dél-ausztrál államvasút igényeinek megfelelően készültek, és nem exportálták őket más országokba.

Technikai jellemzők

A 740 osztályú mozdonyok hagyományos gőzhajtásúak. 4-8-4-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami kiváló stabilitást és húzóerőt biztosított számukra. Az ilyen elrendezés lehetővé tette a mozdonyoknak a nehéz vonatok húzását és a hosszú távú szolgálatot. Az átlagos maximális sebességük 110 km/h volt.

A mozdonyok tüzelőanyaga szén volt, amely a kazánházban gőzt termelt a hajtóművek működtetéséhez. A gőzmozdonyok mechanikusan összetett szerkezetek voltak, amelyek speciális karbantartást igényeltek az optimális működéshez.

Szolgálati történelem

A 740 osztályú mozdonyok főként személy- és tehervonatok vontatására használták Dél-Ausztráliában. Bár a szolgálati idejük nem volt kiemelkedően hosszú, fontos szerepet játszottak az 1950-es és 1960-as évek közlekedési rendszerében. A mozdonyokat az 1960-as évek végén fokozatosan kivonták a forgalomból a modern dízelmozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincsenek fennmaradt példányok a 740 osztályú mozdonyokból. Az összes egységet selejtezték vagy szétbontották, így ebben a tekintetben nem maradtak meg a vasúttörténeti múzeumok számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a 740 osztályú mozdonyok nem voltak különösen híresek vagy kiemelkedőek kulturális hatásukban, modellvasúti körökben népszerűek voltak az ausztrál vasúttörténet iránt érdeklődők körében. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziót ezekről a mozdonyokról.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 110 km/h

Hivatkozások

További információ a South Australian Railways 740 osztályú mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google