South Australian Railways 930 class dízelmozdony

A South Australian Railways 930 class dízelmozdony az 1950-es évek közepén jelentős előrelépést hozott Ausztrália vasúti közlekedésében, modernizálva az áruszállítást a térségben.

Történeti háttér és gyártás

A South Australian Railways 930 class dízelmozdonyokat az 1950-es évek közepén fejlesztették ki az ausztrál vasúti közlekedés modernizálása céljából. A mozdonyok gyártását a Clyde Engineering végezte, Sydney-ben. Az 1955 és 1967 között gyártott mozdonyokat a South Australian Railways igényeinek kielégítésére tervezték. Ezeket a mozdonyokat az áruszállítási kapacitás növelésére rendelték meg, és összesen 37 darabot gyártottak belőlük.

Technikai jellemzők

A 930 class mozdonyok dízel-hidraulikus hajtásúak, és egy GM-EMD 567C típusú dízelmotor hajtja őket. Maximális sebességük 124 km/h, ami megfelelő teljesítményt biztosított az adott korszak igényeihez képest. A mozdonyok hossza körülbelül 18 méter, és a Co-Co tengelyelrendezés jellemzi őket. A fékrendszerük levegős, ami hatékony megállást biztosít nagyobb sebességről is.

Szolgálati történelem

A South Australian Railways 930 class mozdonyait főként Dél-Ausztráliában használták, különösen áruszállítási feladatok ellátására. Az évek során több vasúttársaság is alkalmazta őket, köztük az Australian National. A mozdonyok jelentős szolgálati időt teljesítettek, és az 1980-as évek végén kezdték el őket fokozatosan kivonni a forgalomból. Néhány példányt azonban később más vasúttársaságok vettek át, akik tovább használták őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 930 class mozdonyok közül több is megőrzésre került, és ma is láthatók ausztráliai múzeumokban. Például az egykori 930-as számú mozdony jelenleg a National Railway Museum, Port Adelaide múzeumban van kiállítva. Ezek a megőrzött példányok népszerűek a vasút rajongói körében, és néha nosztalgiavonatok részeként is közlekednek.

Érdekességek és kulturális hatás

A 930 class mozdonyok az évek során a vasúti modellek világába is bekerültek. Számos gyártó készített róluk méretarányos modelleket, amelyek különösen népszerűek a modellvasút rajongói között. A mozdonyok különféle beceneveket is kaptak, melyeket a vasúti közösség adott nekik a szolgálati idejük alatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 124 km/h
Gyártási időszak 1955–1967
Példányszám 37
Tengelyelrendezés Co-Co

Hivatkozások

South Australian Railways 930 class Wikipédia oldal