Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways F osztályú gőzmozdonya 1902-ben készült az Egyesült Királyságban található Kitson & Co. gyárában. Az Ausztrál Déli Vasút (South Australian Railways) rendelte meg őket azzal a céllal, hogy fokozza a vasúthálózatának kapacitását és hatékonyságát. Az F osztályú mozdonyokat elsősorban tehervonatok továbbítására szánták, így az elképzelés szerint a dél-ausztráliai vasúthálózat bővülésével párhuzamosan nőtt az igény ezekre a megbízható vontatójárművekre. Az összesen 8 darab F osztályú mozdony állt forgalomba.
Technikai jellemzők
Az F osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, ami azt jelenti, hogy a kazánban előállított gőz hajtja meg a dugattyúkat és azok mozgatják a kerekeket. A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami három kapcsolt tengelyű kereket jelent. Ez a konfiguráció különösen hasznos volt nagyobb tehervonatok vontatására, mivel nagyobb tapadást biztosított. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt.
A mozdonyok méretei tekintetében a hosszuk megközelítőleg 15 méter lehetett, bár pontos adatok nincsenek minden példányról. Az F osztályú mozdonyokat kézzel vezérelték, és gőzfékkel rendelkeztek, bár további modernizációs kísérletek is történtek a szolgálati idejük alatt.
Szolgálati történelem
Az F osztályú mozdonyokat Ausztrália különböző részein használták, főként teherszállításra. Az 1902 és 1929 közötti időszakban folyamatosan szolgálták az ausztrál vasúti rendszert. A mozdonyok végül a forgalomból való kivonás során helyükre modernebb dízel és elektromos mozdonyok léptek. A több évtizedes szolgálati idő alatt az F osztály megbízhatósága és hatékonysága miatt vált népszerűvé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos nincs információ arra vonatkozóan, hogy bármelyik F osztályú mozdony megőrzésre került volna múzeumokban vagy nosztalgiajáratokban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az F osztályú mozdonyok az ausztrál vasúti történelem fontos részét képezik, hiszen jelentős szerepük volt a teherszállítás fejlesztésében a 20. század elején. Modellvasúti verziók készítése nem valószínű, mivel a típus nem annyira ismert a vasútrajongók körében, mint más ikonikusabb mozdonyok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási év | 1902 |
Gyártó | Kitson & Co. |
Példányszám | 8 |
Hivatkozások
A South Australian Railways F class (1902) Wikipedia oldala)
Képek
Források: Wikipédia, Google