Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways G osztályú gőzmozdonyait a 19. század második felében fejlesztették ki, hogy kielégítsék Dél-Ausztrália növekvő vasúti közlekedési igényeit. Az ezek iránti igényt a régió bányászati és mezőgazdasági tevékenységeinek fellendülése indokolta. A mozdonyok gyártását a Beyer, Peacock and Company végezte, akik jól ismertek voltak a korszerű gőzmozdonyok előállításában.
Az első G osztályú mozdonyt 1869-ben gyártották. A teljes gyártási időszakot a 1869-1894 közötti évek jellemzik, amely során összesen 52 darab készült el. A mozdonyokat elsősorban a South Australian Railways (SAR) használta, de néhány példány más vasúttársaságokhoz is eljutott, részben bérleti konstrukció keretében.
Technikai jellemzők
A G osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a kor technológiáját ötvözték a Dél-Ausztrália vidéki terepviszonyaihoz való alkalmazhatósággal. Ezek a mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely lehetővé tette számukra, hogy hatékonyan kezeljék a nehéz vonatokat is, és könnyedén vegyék a szűk kanyarokat.
A mozdonyok teljesítménye közepes kategóriába esett, így főként személy- és teherszállításra használták őket. Bár a pontos teljesítmény- és sebességadatok nem állnak rendelkezésre, jellemzően a korszak mozdonyaihoz hasonló paramétereket mutattak.
Szolgálati történelem
A South Australian Railways G osztályú mozdonyai elsősorban Dél-Ausztrália vasúti hálózatán működtek, ahol sokat tettek a személy- és teherforgalom fellendítése érdekében. Ezek a mozdonyok rendkívül tartósak voltak, és a kortárs technológiához képest megbízhatónak számítottak.
A szolgálatból való kivonásukra fokozatosan került sor, ahogy újabb, fejlettebb technológiával rendelkező mozdonyok álltak forgalomba. Az utolsó példányokat az 1920-as években selejtezték le, ekkorra az elektromos és dízel technológia kezdte átvenni a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az összes G osztályú mozdonyt selejtezték, és egyik sem maradt fenn eredeti állapotában. Nincs tudomásunk arról, hogy ezek bármelyike is múzeumban vagy nosztalgia vonatok részeként működne.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a G osztályú mozdonyok kora már rég elmúlt, mégis jelentős hatást gyakoroltak az ausztrál vasúti közlekedés fejlődésére. Modellvasút talán nem készült róluk, mégis értékes részét képezik a vasúti történelemnek. Dél-Ausztráliában néhány vasúttörténeti kiadvány foglalkozik velük, de széles körben nem maradtak meg a köztudatban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1869 |
Gyártó | Beyer, Peacock and Company |
Példányszám | 52 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google