Történeti háttér és gyártás
A South Australian Railways M osztályú gőzmozdonyait az 1860-as években fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a Dél-Ausztráliai Vasúttársaság növekvő szállítási igényeinek. Az első M osztályú gőzmozdony 1868-ban készült el, az angol Beyer, Peacock & Company gyárában, Manchesterben. A járműveket kifejezetten arra tervezték, hogy a nehéz teherszállítást és az utasszállítást is hatékonyan ellássák a dél-ausztráliai vonalakon.
Összesen 10 ilyen mozdony gyártottak, amelyeket a Dél-Ausztráliai Vasúttársaság (South Australian Railways) rendelt meg, és elsősorban a helyi vonalakon használtak. Az M osztályt az akkor még kialakulatlan dél-ausztráliai vasúthálózat igényeihez fejlesztették ki.
Technikai jellemzők
Az M osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, kettős hajtóművel. Ezek a mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy hajtott és négy vezető tengellyel voltak felszerelve, ezáltal kiegyensúlyozott teljesítményt biztosítottak. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami abban az időben jelentős sebességnek számított.
A mozdonyok hosszúsága körülbelül 15 méter volt, magasságuk pedig 4 méter körül mozgott. Főként teherszállításra használták őket, bár néha személyszállító vonatok előtt is üzemeltek. Az M osztályú mozdonyok egyszerű, de robusztus kialakításukkal hosszú távú szolgálatot tudtak nyújtani, megbízható működésük miatt pedig népszerűek voltak a vasúti személyzet körében.
Szolgálati történelem
Az M osztályú gőzmozdonyokat elsősorban Dél-Ausztráliában használták a South Australian Railways hálózatán belül. Az 1860-as és 1880-as évek között a dél-ausztráliai vasútvonalak bővítésére tett erőfeszítések részeként számos új szakaszt alakítottak ki, amelyek az M osztályú mozdonyok hatékony kihasználására tettek lehetőséget.
A mozdonyok megbízhatóságuk ellenére az idő múlásával a technológiai fejlődés miatt fokozatosan elavultak, és az 1900-as évek elején kezdték kivonni őket a forgalomból. Az 1920-as évekre szinte teljesen eltűntek a mindennapi használatból, helyüket modern dízel- és elektromos mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs meghatározott információ arról, hogy bárhol megőriztek volna M osztályú mozdonyt, ami kiállítható lenne. Ezek a mozdonyok az idők során eltűntek a forgalomból, és úgy tűnik, egyik sem maradt fenn az utókornak, sem múzeumi darabként, sem nosztalgiavonat részeként.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az M osztályú mozdonyok nem kerültek be a popkultúrába vagy filmekbe, mégis fontos szerepet játszottak a dél-ausztrál vasút történetében. Az ilyen típusú mozdonyok fejlesztése és használata jelentős hatással volt a helyi gazdaság fejlődésére, és hozzájárult a régió ipari fejlődéséhez. Az M osztályú mozdonyok a maguk korában modernnek számítottak, és a helyi lakosság körében nagy tiszteletnek örvendtek megbízhatóságuk miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés: | 4-4-0 |
Maximális sebesség: | 100 km/h |
Gyártási év: | 1868 |
Példányszám: | 10 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_Australian_Railways_M_class_(first)
Képek
Források: Wikipédia, Google