South West African 2-8-0T gőzmozdony

A South West African 2-8-0T gőzmozdony a 20. század elején játszott kulcsfontosságú szerepet a dél-nyugat-afrikai vasúti közlekedés fejlesztésében, hatékony és megbízható teljesítményével hódítva meg a kontinens kihívásokkal teli vasútvonalait.

Történeti háttér és gyártás

A South West African 2-8-0T gőzmozdonya 1907-ben került gyártásra. A mozdonysorozat az egykori Német Délnyugat-Afrika területén, a mai Namíbiában üzemelt. A mozdonyokat a németországi Hanomag vállalat gyártotta, amely az akkori idők egyik legnagyobb mozdonygyártó cége volt.

A mozdonyokat elsősorban a német gyarmati vasút számára fejlesztették ki, hogy a helyi infrastruktúra igényeit kielégítsék a délnyugat-afrikai nehéz és durva terepen. A megrendelők a német gyarmati vasutak voltak, amelyek a mozdonyokat teher- és személyszállításra egyaránt használták.

Technikai jellemzők

A South West African 2-8-0T gőzmozdonyok gőzhajtásúak voltak, és az egyik jellemzőjük a 2-8-0 tengelyelrendezés, ami azt jelenti, hogy elöl két kisebb támogató tengely, majd nyolc meghajtó tengely következett, és egyáltalán nem volt hátsó támogató tengely. Ez az elrendezés különösen alkalmassá tette őket nehéz terhek vontatására.

A mozdonyok egyszerű szerkezettel rendelkeztek, ami a korai 20. századi technológiai szintet tükrözte. Az alacsony karbantartási igény és a robusztus kialakítás biztosította a megbízható működést a kihívást jelentő gyarmati környezetben.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat főként a német gyarmati vasutak szolgálatába állították, ahol teher- és személyvonatokat egyaránt vontattak. Erős teljesítményük miatt ideálisak voltak a délnyugat-afrikai távoli és nehezen megközelíthető területeken való közlekedésre.

A mozdonyok több évtizeden keresztül üzemeltek, mielőtt fokozatosan visszavonták őket a szolgálatból. Pontos kivonási időpontjuk nem ismert, azonban a hasonló gőzmozdonyok esetében a 20. század közepére tehető a kivonásuk.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Nincs információ arról, hogy bármely példány fennmaradt volna mára, akár múzeumi kiállításra, akár nosztalgiajáratok üzemeltetésére.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A South West African 2-8-0T gőzmozdony nem vált széles körben ismertté a kulturális vagy médiatartalmakban, mint például filmek vagy könyvek. Modellvasutakban sem vált igazán elterjedtté, így elsősorban a vasúttörténet iránt érdeklődők körében rendelkezik jelentőséggel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South West African 2-8-0T gőzmozdonyról bővebben

Képek

Források: Wikipédia, Google