South West African Class Hb gőzmozdony

A South West African Class Hb gőzmozdony az 1910-es évek elején tette meg első útját, és kiváló teljesítményével fontos szerepet játszott a dél-nyugat-afrikai vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A South West African Class Hb gőzmozdonyt 1905-ben gyártották azzal a céllal, hogy kiszolgálják a Délnyugat-Afrikai vasútvonal növekvő igényeit. A mozdonysorozatot a Német Birodalomhoz tartozó Hohenzollern Lokomotivfabrik készítette. Az I. Világháború előtt a Német Délnyugat-Afrika, a mai Namíbia területén működő vasúttársaságok számára volt rendelve.

A Class Hb mozdonyokból összesen hat példány készült, és ezek az 1905-ös év során kerültek szolgálatba. A mozdonyokat főként a német gyarmati területek vasúti hálózatának kiépítésére és fenntartására használták fel, ahol a helyi infrastruktúra gyors fejlesztése rendkívül fontos volt.

Technikai jellemzők

A South West African Class Hb mozdonyok gőzüzeműek, amelyek leginkább az egyszerű és hatékony működésükről voltak ismertek. A mozdonyok 2-6-2 típusú tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy két vezető kerék, hat hajtott kerék és két hátsó kerék jellemezte őket. Ez a kialakítás lehetővé tette a mozdonyok számára, hogy hatékonyan mozogjanak a gyarmati vasúti pályákon, amelyek sokszor kihívást jelentettek a meredek emelkedők miatt.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, amely a korabeli viszonyok között megfelelőnek bizonyult. Az ilyen járművek a személy- és teherforgalom lebonyolításában is részt vettek, hozzájárulva a gyarmat gazdasági fejlődéséhez. A gőzkazán teljesítménye, illetve a mozdony súlya lehetővé tette a hatékony működést a különféle szállítási feladatok során.

Szolgálati történelem

A South West African Class Hb mozdonyokat főként a Német Délnyugat-Afrikában használták, ahol a vasúti hálózat fontos szerepet játszott a gazdasági és katonai logisztikában. A mozdonyok jól teljesítettek a nehéz körülmények között, és hozzájárultak a régió vasúti közlekedésének modernizálásához. A mozdonyokat később, az I. Világháború után, amikor Namíbia a Dél-afrikai Unió irányítása alá került, a dél-afrikai vasutaknál helyezték szolgálatba.

A mozdonyokat végül az 1930-as évek közepére vonták ki a forgalomból, mivel a technológiai fejlődés következtében újabb és modernebb mozdonyok váltak elérhetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs fennmaradt példány a South West African Class Hb gőzmozdonyokból, így jelenleg nem tekinthetők meg sem múzeumokban, sem nosztalgiavonatok részeként. A mozdonyok története azonban jelentős szerepet játszik a régió vasúti múltjának megértésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A South West African Class Hb mozdonyokról kevésbé ismertek köznyelvi elnevezések vagy becenevek. A mozdonyok leginkább a helyi vasúti közlekedés fejlődésére gyakorolt hatásuk miatt maradtak emlékezetesek. Bár modellvasúti változataik nem készültek el széleskörűen, a történészek és vasútrajongók körében a mozdonyok kifejlesztése és szolgálati ideje iránti érdeklődés megmaradt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-2
Maximális sebesség 60 km/h
Gyártási év 1905
Gyártó Hohenzollern Lokomotivfabrik

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_West_African_Class_Hb

Képek

Források: Wikipédia, Google