Történeti háttér és gyártás
A Southern Pacific class AC-10 gőzmozdonyokat 1942-ben gyártotta a Baldwin Locomotive Works. Ezeket a mozdonyokat a Southern Pacific Railroad számára fejlesztették ki, hogy nagy teljesítményű vontatási kapacitást biztosítsanak a nehéz tehervonatok számára, különösen a meredek nyugati útvonalakon. A Baldwin minőségi és megbízható gőzmozdonyairól volt ismert, és az AC-10 osztályba tartozó mozdonyok kiváló példái voltak ennek a gyártói hagyománynak. Összesen 40 darab készült ebben az osztályban, ami a Southern Pacific Mallet-kollekciójának részévé vált.
Technikai jellemzők
Az AC-10 osztály gőzmozdonya erőteljes szerkezetével és mérnöki megoldásaival vált híressé. A mozdony hajtását egy gőzgép biztosította, a teljesítményét pedig az innovatív „cab forward” kialakítás növelte, ami az áramvezetés és a látási viszonyok javítására szolgált, különösen hosszú alagutakon való áthaladáskor. A mozdony tengelyelrendezése 4-8-8-2 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezetőkerék, nyolc hajtókerék, egy másik nyolc hajtókerék, és két utókerék található rajta. Ez a szerelvény képes volt kezelni a nehéz tehervonatokat, és a maximális sebessége 120 km/h körül alakult.
- Hossz: Kb. 30 méter
- Magasság: Kb. 4,8 méter
- Tengelytáv: Jelentős a stabilitás növelése érdekében
- Fékrendszer: Pneumatikus fékekkel szerelték, hogy biztosítsa a megfelelő megállási képességet a nehéz terhelés alatt
Szolgálati történelem
A Southern Pacific Railroad az AC-10 osztály gőzmozdonyaival főként a nyugati parton, Kaliforniában, Oregonban és Nevadában üzemelt. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a második világháború idején, amikor is a nagy volumenű áruszállítás elengedhetetlen volt. Az AC-10 mozdonyokat egészen 1955-ig használták, amikor is a dieselmozdonyok megjelenése után fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az évek során az AC-10 mozdonyok hírhedtté váltak megbízhatóságukról és teljesítményükről. Azonban a gőzmozdonyok fokozatos eltűnése miatt az AC-10-eseket végül selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a Southern Pacific class AC-10 gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg az utókor számára. Ennek oka, hogy az 1950-es évektől kezdve a gőzmozdonyokat gyors ütemben lecserélték modernebb dízelmozdonyokra, így az AC-10-esek is áldozatául estek ennek a változásnak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Southern Pacific class AC-10 gőzmozdonyok egyetlen példánya sem maradt fenn, ennek ellenére a rajongók és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében továbbra is nagy tiszteletnek örvendenek. Az AC-10 mozdonyok „cab forward” elrendezésük miatt különleges helyet foglalnak el a vasúttörténelemben, és gyakran említik őket a vasúti technológia fejlődésének egyik fontos állomásaként. Modellgyártók is előszeretettel készítenek méretarányos változatokat ezen egyedi szerkezetekből, és számos vasúti modellgyűjtő birtokában megtalálhatóak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_class_AC-10
Képek
Források: Wikipédia, Google