Southern Pacific class AC-11 gőzmozdony

A Southern Pacific class AC-11 gőzmozdony lenyűgöző teljesítményével és impozáns méretével a 20. század közepén hozzájárult a nehéz tehervonatok hatékony szállításához az Egyesült Államok nyugati részén.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific class AC-11 gőzmozdonyt az amerikai Southern Pacific Railroad társaság számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a megnövekedett teherszállítási igényeket. Az AC-11 sorozat a híres „Cab Forward” mozdonyok egyik változata, amelyet az American Locomotive Company (ALCO) gyártott. Az AC-11 mozdonyokat 1942-ben építették, összesen 30 darabot készítettek ebben a sorozatban.

Technikai jellemzők

Az AC-11 mozdonyok gőzhajtással működtek, jellemzőjük a 4-8-8-2 tengelyelrendezés, ami rendkívüli vonóerőt biztosított, különösen a hegyvidéki területeken. Az AC-11 maximális sebessége elérte a 113 km/h-t. A mozdonysorozat hossza körülbelül 37 méter volt. Az AC-11-et hosszú teherszállító vonatok vontatására tervezték, jelentős teljesítménnyel rendelkezett, ami előnyös volt a nehéz terhekkel teli vonatok számára. A „Cab Forward” kialakítás előnye, hogy a mozdonyvezető sokkal kevesebb füsttel találkozott, ami különösen a hosszú alagutakban volt hasznos.

Szolgálati történelem

Az AC-11 mozdonyok elsősorban a Southern Pacific vasúttársaságnál álltak szolgálatban, a Kaliforniától Oregonig terjedő vonalakon. A mozdonyok különösen népszerűek voltak a Sierra Nevada hegyein való közlekedés során. Ezeket a járműveket a második világháború idején, valamint az azt követő időszakban is használták, majd végül 1950-es években kezdték el kivonni a forgalomból a dízelmozdonyok előretörése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az AC-11 sorozat egyik példánya sem maradt fenn. A mozdonyok mindegyike selejtezésre került a szolgálat befejeztével. Ennek következtében múzeumi megtekintésre sincs lehetőség.

Érdekességek és kulturális hatás

Az AC-11 mozdonyok „Cab Forward” kialakítása meglehetősen szokatlan volt, és ikonikus jelképévé váltak a Southern Pacific vasúttársaságnak. Ezt a konstrukciót a hosszú alagutakban való könnyebb légzés miatt választották. Modellvasút kedvelők körében is népszerűek, különféle méretarányú modellekben is kaphatók.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1942
Tengelyelrendezés 4-8-8-2
Maximális sebesség 113 km/h
Teljes hossz 37 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_class_AC-11

Képek

Források: Wikipédia, Google