Southern Pacific class AC-3 gőzmozdony

A Southern Pacific class AC-3 gőzmozdony a 20. század elején forradalmasította az amerikai teherszállítást, erőteljes teljesítményével és innovatív technológiájával.

Történeti háttér és gyártás

A Southern Pacific class AC-3 gőzmozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) építette 1912-ben. A mozdonyok a Southern Pacific Railroad igényei alapján készültek, amelyek célja a hegyi terepen történő teher- és utasszállítás volt. Az AC-3 osztály az előző AC-2 típus továbbfejlesztése volt, amely már bizonyított a nehéz hegyi útvonalakon. A gyártás során kilenc mozdony készült el, amelyeket kifejezetten a nehéz tehervonatok hatékony mozgatására terveztek. Ez a típus a Cab Forward kialakításával tűnt ki, amelynek célja a masiniszták biztonságának növelése volt a hosszú alagutakban.

Technikai jellemzők

Az AC-3 gőzmozdony hajtásrendszere gőzhajtású volt, amelyet a mozdony füstkamrájában elhelyezett nagyméretű kazán biztosított. A mozdony 4-8-8-2 tengelyelrendezésű, ami azt jelenti, hogy négy vezetőkerék, két nyolctengelyű hajtótengely és két pótkerék biztosította a stabilitást és a vonóerőt. Az AC-3 maximális sebessége körülbelül 72 km/h volt, amely megfelelő teljesítményt nyújtott a nehéz terhek és meredek szakaszok esetében.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 4-8-8-2
  • Maximális sebesség: 72 km/h
  • Teljesítmény: Körülbelül 3000 lóerő
  • Méretek: Hossza kb. 35 méter

Szolgálati történelem

Az AC-3 gőzmozdonyokat elsősorban Kaliforniában használták a Southern Pacific vasútvonalain, beleértve a Sierra Nevada hegységet, ahol a Cab Forward kialakítás különösen hasznosnak bizonyult. A mozdonyok a nehéz tehervonatok vontatásában jeleskedtek, köszönhetően a nagy vonóerejüknek és a megbízható teljesítményüknek. Az AC-3 sorozatot a második világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok megjelenésével hatékonyabb alternatívák váltak elérhetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az AC-3 osztály egyetlen példánya sem maradt fenn az utókor számára. A mozdonyok idővel mind selejtezésre kerültek, és azóta nincsenek múzeumokban kiállított vagy működőképes állapotban lévő darabok.

Érdekességek és kulturális hatás

Az AC-3 mozdonyok különleges Cab Forward szerkezete nagy érdeklődést váltott ki a vasúti rajongók körében, mivel eltért a hagyományos gőzmozdonyoktól. A mozdonyok egyedi kialakítása és teljesítménye miatt modellvasúti körökben is népszerű témává váltak. A Southern Pacific class AC-3 néhány híresebb vasúti történet részeként is szerepelt az amerikai vasúttörténelemben, mint a hegyi vasútvonalak leküzdésének egyik mérföldköve.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-8-2
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 72 km/h
Hossz 35 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_class_AC-3

Képek

Források: Wikipédia, Google